Volvos löfte: 600 kilometer per laddning 2025
Volvo Lastvagnar uppger att nästa generation av ellastbilen FH Electric ska kunna köra upp till 600 kilometer på en laddning. Räckvidden skulle innebära ett genombrott för avgasfria fjärrtransporter.
Företaget uppger att det är den nya drivlinetekniken – den så kallade e-axeln – som skapar utrymme för högre batterikapacitet, och därigenom möjliggör för räckvidden på 600 kilometer. Dessutom ska effektivare batterier, ett förbättrat batterihanteringssystem och övergripande effektivitet hos drivlinan bidra till den längre räckvidden.
“Vårt nya elektriska flaggskepp kommer att bli ett mycket bra komplement till vårt breda utbud av ellastbilar och möjliggöra transporter utan avgasutsläpp också för riktigt långa distanser. Det kommer att vara en bra lösning för transportbolag som har en hög årlig körsträcka på sina lastbilar och en stark vilja att minska sina koldioxidutsläpp,” säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
Den nya modellen av FH Electric ska enligt Volvo Lastvagnar släppas till försäljning redan under andra halvåret 2025. Om modellen lever upp till sina förväntningar kommer den att göra det möjligt för transportföretag att köra eldrivna lastbilar på medellånga och långa sträckor under en hel arbetsdag utan att ladda.
Nollutsläpp 2040
Volvo Lastvagnar har idag åtta batterielektriska modeller i sin portfölj. Med sitt produktsortiment siktar företaget på att kunna elektrifiera segment såsom stads- och regiondistribution, byggtransporter, avfallshantering och snart även fjärrtransporter.
“Transportsektorn står för sju procent av de globala koldioxidutsläppen. Batteridrivna ellastbilar är viktiga för att minska klimatavtrycket. Förutom de stora miljövinster som ellastbilar ger, innebär de också en mycket bättre arbetsmiljö för lastbilsförarna med betydligt lägre nivåer av buller och vibrationer,” säger Roger Alm.
Volvo Lastvagnar säger sig vilja driva övergången till fossilfria transporter bland annat för att nå sitt utsläppsmål om netto noll till 2040. Målet ska nås genom en strategi som bygger på bland annat batterielektriska och bränslecellselektriska lastbilar. Företaget har dock inte helt fasat ut förbränningsmotorer, utan satsar även på förnybara bränslen som grön vätgas, biogas eller HVO (hydrerade vegetabiliska oljor).
Volvo har hittills levererat mer än 3 800 elektriska lastbilar till kunder i 46 länder runt om i världen. Under 2023 levererades cirka 145 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen – en tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer.