Novo Energy svarar på anklagelserna
”Vår förväntan har aldrig varit att Energimyndigheten skulle täcka det”, säger kommunikationsansvarige Christian Jebsen till DN, angående uppgifter om att bolaget sökt 12,7 miljarder kronor.
På lördagen rapporterade DN att Novo Energy ansökt om statligt stöd på 12,7 miljarder kronor från Energimyndigheten inom ramen för det så kallade Industriklivet.
Nu slår Novo Energy tillbaka, och menar att siffran är helt missvisande.
"Vår förväntan har aldrig varit att Energimyndigheten skulle täcka det. Vad stödet från Energimyndigheten via Industriklivet slutar på, om något, avgörs när ansökan har handlagts", säger Novo Energys kommunikationsansvarige Christian Jebsen till DN.
Men Energimyndighetens dokument visar en helt annan bild av företagets finansieringsmål.
I handlingarna som DN tagit del av anges att hela investeringen i Göteborg beräknas uppgå i 20,7 miljarder kronor. Av dessa avser bolaget självt går in med 7,95 miljarder i egen finansiering, medan staten skulle stå för mellanskillnaden, alltså 12,7 miljarder. Detta skulle innebära att staten stod för 61 procent av det privata företagets kostnader.
Sedan Industriklivets start 2018 har totalt 6,4 miljarder kronor beviljats till 166 olika projekt. Beloppet som Novo Energy ansökt om är långt högre än någon tidigare begärt, vilket framgår av det dokument hos Energimyndigheten om batterifabriken, daterat till den 19 augusti i år.
Volvo Cars och Northvolt äger 50 procent vardera av Novo Energy, där Volvo är ekonomiansvarig och Northvolt står för batteritekniken.
Bygget i Torslanda i Göteborg pågår sedan i våras, och energikapaciteten från batterierna ska ligga på 50 gigawattimmar. Detta är strax under målsättningen för Northvolts tillverkning i Skellefteå, som för tillfället är kraftigt försenade.