Wärtsiläs koldioxidavskiljare till tyska fartyg
Wärtsilä har fått i uppdrag att leverera sina senaste koldioxidavskiljningssystem – CCS-Ready skrubbers – till tre containerfartyg ägda av den tyska operatören Leonhardt & Blumberg.
De tre 3600 TEU containerfartygen kommer att utrustas med ett CCS-Ready, Vessel General Permit (VGP)-kompatibelt, 27,5 megawatt Wärtsilä skrubbersystem. Leveranserna kommer att starta i september i år.
De nybyggda fartygen kommer att höra till de första som utrustas med CCS-Ready skrubbers, och ombyggnadsprojekten blir också ett av de första som är förberett för CCS inom sjöfartsindustrin. Beställningen bokades av Wärtsilä under tredje kvartalet 2024.
”Vi arbetar hårt för att driva vår flotta på det mest hållbara sättet möjligt," "Detta ombyggnadsprojekt med Wärtsiläs avancerade avgasefterbehandlingssystem representerar ett spännande steg framåt för att minska växthusgasutsläppen med CCS-teknik. Det kommer att ge våra fartyg ett försprång i att uppfylla framtida lagkrav”, säger Tim Goettsche, fleetmanager för Leonhardt & Blumberg.
Skrubbersystemen benämns som CCS-ready eftersom Wärtsilä, som en del av installationen, kommer att utföra ytterligare design- och ingenjörsarbete för att säkerställa att framtida ombyggnader för ett fullt CCS-system på fartygen.
Ett integrerat CCS-system, som utgör en del av ett skrubbersystem, är baserat på principen att ta bort så många föroreningar från avgaserna som möjligt. Detta genom att behandla varje förorening på ett modulärt sätt. När andra gaser har avlägsnats kan de återstående avgaserna renas från koldioxid som kan lagras säkert ombord.
"Detta projekt belyser och stärker Wärtsiläs engagemang för att leverera hållbara lösningar till våra kunder. Vår CCS-Ready skrubberteknologi har visat sig i omfattande tester under de senaste två och ett halvt åren. Den bygger på vår djupa erfarenhet och interna kunnande och kommer att göra ett betydande bidrag till industrins ansträngningar att minska sjöfartens miljöpåverkan," kommenterar Sigurd Jenssen, Director, Exhaust Treatment, Wärtsilä Marine.
Tekniken ska också minska fartygets driftskostnader genom att möjliggöra drift med billigare och mer lättillgängligt bränsle (HFO). Samtidigt minskas fartygets koldioxidavtryck i linje med industrins mål för minskade koldioxidutsläpp.
Lösningen ska medföra att Leonhardt & Blumberg uppfyller dagens krav för svaveloxidutsläpp (SOx), vilket enligt Wärtsilä öppnar dörren för en smidig övergång till ett CCS-system i framtiden.