Fanns det någonsin en halvledarkris?
Den 19 september stod marknadsanalytikern Dieter Weiss från in4ma på scenen under Evertiq Expo i Göteborg och väckte viktiga frågor om halvledarkrisen som plågade industrin för ett par år sedan. Med en provocerande jämförelse mellan halvledare och toalettpapper ifrågasatte han bristen och delade insikter om hur artificiell efterfrågan har påverkat den europeiska EMS-industrin.
Hur kunde intäkterna för EMS:arna öka så offentligt när det pågick en halvledarkris? Det är frågan som marknadsanalytikern Dieter Weiss från in4ma ställer till publiken från scenen under Evertiq Expo i Göteborg.
Det ekar tyst.
Han illustrerar det hela med en trave toalettpapper och menar att toapapperskrisen som uppkom under pandemin visar på samma sak som halvledarkrisen. Toapapper har en relativt konstant efterfrågan, och samma sak kan sägas om halvledare, menar Dieter. Människor gick inte på toaletten mer än tidigare under pandemin; de köpte dock mer toapapper. Detta efter att ett envist rykte om en risk för brist slagit fast, vilket han också menar hände inom halvledarindustrin.
”Artificiell efterfrågan är inte förankrad i verkligheten och kommer förr eller senare slå tillbaka,” säger Dieter Weiss.
Bilindustrin går att beskylla till viss del, men inte för det man tror. Det var inte att de slutade producera på grund av en brist på halvledare, utan för att de helt enkelt redan hade producerat för många bilar åren innan.
Det han beskriver är köbildning: någon gör en lättare inbromsning, bilen bakom slår hårt på bromsen, ytterligare ett steg bak stannar efterföljande bil helt. Och nu har vi en kö.
Den europeiska EMS-industrin växte med 4,9% under 2023. Västeuropa såg en ökning på 11,2%, medan Central- och Östeuropa (CEE) upplevde en nedgång på 1,8%. Trots tillväxten under 2023 har 2024 hittills varit ett tufft år för tillverkarna. Frågan är: Var har ordrarna tagit vägen? Svaret är tyvärr smärtsamt enkelt, enligt Dieter: de har redan tillverkats, för två år sedan, och finns nu på hyllorna hos OEM – mer når inte slutkunden. Först när OEM lyckas tömma sina överfulla lager kommer marknaden att ta fart igen.
Mellan åren 2015 och 2019 utgjorde råvarulagret hos Europas EMS:are cirka 15 procent av årsintäkterna. Detta har sedan ökat dramatiskt. Faktum är att tillverkarna under 2022 hade 6,4 miljarder euro i överlager jämfört med normala nivåer. Och trots industrins försök att minska dessa lager under 2023 hade Europas EMS:are fortfarande 5,2 miljarder euro i överskottslager.
En leveranskedja består av flera olika företag som arbetar tillsammans: tillverkaren, distributören, grossisten (eller i det här fallet EMS-företag), och slutkunden. Alla arbetar oberoende av varandra, men samtidigt förlitar de sig på varandra för ett konstant produktflöde som gör att företagen kan uppfylla sina krav. Och den leveranskedjan stördes helt 2020.
Fanns det en faktisk brist? Kort sagt ja, men den var inte så utbredd som den ”artificiella bristen” fick det att se ut. Mikrostyrenheter, eller microcontrollers, var faktiskt en bristvara under delar av 2021; utöver detta menar Dieter att den kris som marknaden upplevde var en självuppfyllande profetia. Ett illavarslande rykte om en kommande brist skapade panik bland produktägarna, som i sin tur utökade sina ordrar hos EMS:arna, och dominobrickorna var i rörelse.
"För de olika marknaderna inom elektronikindustrin har den genomsnittliga tillväxttakten under de senaste 10 eller 20 åren legat på i snitt 3,6 procent – och det finns en mycket tydlig regel: marknaden hoppar aldrig plötsligt upp," säger Dieter Weiss från scenen. ”Så tro inte att den kommer att öka med 20–25 procent från en dag till en annan, för det händer inte."
På skärmen visas ett diagram för 2021, där det framgår att halvledarindustrin under året lyckades skala upp sin produktion.
”Under 2021 kunde halvledarindustrin öka produktionen, och jag pratar inte om intäkter, utan om kvantitet, med 21,6 procent. En kvantitet som är mycket högre än vad marknaden faktiskt behöver. Så du måste fråga dig själv: Varför hade vi brist?”
Dieter backar tillbaka bandet till bilindustrin. Det sägs ofta att bilindustrin kollapsade på grund av bristen på halvledare, men det stämmer inte. Enligt Dieter är detta helt fel, och siffrorna visar det. Nedgången började redan 2019.
”Problemet var att bilindustrin, och då särskilt två aktörer – Nissan och Volkswagen – ständigt kämpade om att vara störst på den globala marknaden. De konkurrerade hårt, och 2018 tillverkade Volkswagen så många bilar att de var tvungna att lagra omkring 800 stycken på Berlins icke-operativa flygplats, eftersom de inte visste var de skulle göra av dem.”
Så såg situationen ut. Bilindustrin bromsade in redan 2019 och tillverkade färre bilar. Sedan kom coronapandemin, vilket skapade stora problem. Men utöver det fanns inga andra större faktorer. Så, varför blev det då plötsligt brist på allt?
Dieter målar upp ett scenario där inköpschefer försökte vara smarta med sin planering, och distributörer fann sig oförmögna att hantera alla beställningar.
”Som svar på detta införde distributörerna en ny regel: ingen fast beställning, inget leveransdatum. Detta gjorde det omöjligt att planera logistiken, eftersom man var tvungen att lägga en beställning först för att få ett leveransdatum.”
Då uppstod ett nytt problem: Vad händer om ett företag har halvledaren men saknar de andra delarna som krävs för en specifik PCBA?
Industrin svarade genom att börja beställa hela materiallistor och köpa allt samtidigt. Genom detta uppfyllde de exakt det som distributörerna hade planerat – att flytta sina lager till OEM- och EMS-företagen. På så sätt byggdes enorma lager upp hos dessa aktörer.
Återigen ekar Dieter: Det har aldrig funnits någon egentlig brist på halvledare. Det var blott en självuppfyllande profetia. Falsk information om en kommande brist fick företag att köpa mer än vad de faktiskt behövde, och nu ligger allt detta material på lager.
Nu, 2024, undrar många: Var har alla beställningar tagit vägen?
"Ni tillverkade och levererade de beställningarna redan 2022 och under första halvan av 2023. Nu ligger de hos era kunder. Eftersom deras marknad inte har sett någon större uppgång, har de fortfarande sina lager fulla. Under andra halvan av 2023 satte de stopp och sa att de inte behövde fler leveranser. Många sa till och med att de inte behövde något mer under 2024," basunerar Dieter Weiss från scenen.
Det är därför intäkterna hos många EMS:are minskar med 10–15 procent, och för de mindre företagen sjunker de med 20–25 procent. Detta är, av industrin, ett självförvållat problem.
”När man frågar mig idag när beställningarna kommer tillbaka, är svaret: Glöm 2024. Inget kommer att hända då. Ni måste acceptera att intäkterna kommer att vara mycket lägre. Det är först under första halvan av nästa år ni kommer att se någon lättnad," avslutar Dieter och uppmanar alla lyssnare att leta efter rätt planeringsverktyg som kan hjälpa till att avstyra situationer som denna.