Svensk batteriproduktion bromsas av Kinas grafitstopp
Kina har under flera år stoppat exporten av grafit – en viktig komponent i elbilsbatterier – till Sverige, enligt en rapport om handelshinder som lämnats till EU.
Olof Gill, EU-kommissionens talesperson i handelsfrågor, uppger till Ekot att Sverige är det enda EU-land som drabbats av Kinas handelshinder på grafit. Ännu har kina inte gett någon förklaring till att just den svenska exporten belagts med dessa restriktioner.
”Vi har haft nära kontakt med de svenska myndigheterna i den här frågan, och sedan 2020 har Kinas handelsministerium slutat godkänna exportlicenser för export av konstgjorda grafitprodukter till Sverige, utan i våran mening uttryckligt beslut eller någon ytterligare förklaring”, säger Olof Gill, talesperson i handelsfrågor på EU-kommissionen.
Kinas ambassad har inte kommenterat uppgifterna. Tobias Persson på myndigheten Tillväxtanalys är en av flera personer med insyn i grafithandeln, och han säger till Ekot att han tror att Kina använder sin kontroll över råvaran för att behålla sin dominans över grafiten.
”Då kan man ju använda den här marknadsmakten för att konkurrera ut konkurrenter som inte är kinesiska”, säger han.
Internationella energirådet IEA:s senaste rapport bekräftar att Kina dominerar världsproduktionen av grafit för elbilstillverkningen.
När Ekot frågar Northvolt om vilka konsekvenser handelshindret har fått, uppger batteritillverkaren att man ”säkrat sin tillgång av grafit”.
Utrikeshandelsminister Benjamin Dousa avböjer Ekots intervjuförfrågan, men uppger i en kommentar att EU dels agerar gemensamt i frågan, dels att Sverige för en dialog med Kina på plats i Peking.
Enligt Olof Gill på EU-kommissionen har frågan tagits upp på hög nivå.
”Kommissionen har diskuterat detta med Kina vid flera tillfällen inklusive EU China high level economic dialogue i september 2023”, säger Olof Gill.