Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Scania
Teknik |

Scania blir först med återvunnen växellåda

En växellåda tillverkades med omkring 50 procent återanvänt material och 45 procent lägre klimatavtryck jämfört med produktionen av växellådor bestående av endast nya delar, meddelar Scania.

Scania har som första företag i sin bransch integrerat återanvända komponenter inom produktionen av nya fordon. 

”Vilken fantastisk prestation av projektet och alla inblandade. Vi har nu fått ett tydligt exempel på hur tillverkningen av tunga fordon kan bli mer hållbar, cirkulär och effektiv, samtidigt som de högsta kvalitetsstandarderna bibehålls”, säger Fredrik Nilzén, global hållbarhetschef på Scania.

Utvecklingen är ett resultat av forskningsprojektet iReGear, där Scania samarbetar med Kungliga Tekniska högskolan och Scandinavian Transmission Service AB, med finansiering från den svenska innovationsmyndigheten Vinnova.

”Forskningen i detta projekt bevisar att det är möjligt med en framtida produktion av fordon som sömlöst integrerar återanvända komponenter i ett cirkulärt tillverkningssystem, som förbrukar färre resurser, orsakar färre utsläpp och kostar mindre utan att kompromissa med varken kvalitet eller prestanda”, säger Farazee Asif, biträdande universitetslektor vid KTH.

Uppfyllde kvalitetskrav

Växellådan genomgick samma kvalitets- och funktionstester som andra nytillverkade växellådor. Den kontrollerades också på samma testrigg som dessa växellådor, där omkring 100 kvalitets- och funktionsparametrar övervakades. 

Växellådan uppfyllde alla krav och bekräftades därmed vara så god som ny, vilket innebär att den kan installeras i ett nyproducerat Scaniafordon. 

”STS har renoverat växellådor i mer än 50 år. Det är positivt att ha utmanat den gamla uppfattningen om att renoverade produkter endast kan användas för eftermarknadsbehov. Idag kan vi med stolthet se tillbaka på ett framgångsrikt projekt, där vi har nått ett genombrott som banar väg för en mer hållbar, cirkulär produktionsteknik. Det här projektet visar att renoverade komponenter i nyproduktion inte bara är en idé, utan kan bli verklighet”, säger Ola Stålebo, vd för Scandinavian Transmission Service AB.

Remanufacturing ska minska utsläppen

Att återanvända gamla delar för att skapa nya produkter med fullgod kvalitet – ”remanufacturing” – ses som en lovande strategi inom fordonsindustrin för att minska klimatutsläpp och stödja övergången till en cirkulär ekonomi. Det kan också bidra till att lösa brist på råvaror. Trots sin stora potential är remanufacturing inom den europeiska fordonssektorn huvudsakligen begränsad till tillverkning av reservdelar för eftermarknaden. 

Förhoppningen är att iReGear-projektet kommer att bana väg för en bredare integrering av återanvända komponenter i nya fordon inom branschen och bidra till en mer hållbar industri.

Om iReGear-projektet

iReGear-projektet pågick mellan september 2023 och maj 2024 och finansierades av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Projektet koordinerades av Kungliga Tekniska högskolan och involverade även Scania och Scandinavian Transmission Service AB.


Annons
Annons
Visa fler nyheter
© 2024 Evertiq AB 2024-09-30 07:16 V23.1.18-2