Sverige röstar blankt om EU:s elbilstullar
EU-kommissionens föreslagna tullar uppgår i ytterligare 35,3 procent på import av elbilar tillverkade i Kina från och med november 2024. Regeringen hoppas på att Volvo Cars ska komma lindrigare undan.
Sverige avstod från att rösta på EU-förslaget. Detta trots att regeringen tidigare uppgett sig vara kritisk till tullarna. Utrikeshandelsminister Benjamin Dousa uppger till TT att man hyser förhoppningar om att Volvo Cars ska komma lindrigare undan.
”Vi hoppas att det här mynnar ut i prisåtaganden från Volvos sida i stället för tullar. Det betyder i praktiken att Volvo får behålla pengarna i stället för att de slussas in till EU”, säger Dousa.
För att få undantag på tullarna ställs motkravet att tillverkaren inte sysslar med prisdumpning. I Volvos fall innebär det en prisöverenskommelse med EU-kommissionen. Volvo ska enligt Dousa vara ett specialfall, då bolaget håller på att flytta över produktionen till Europa.
Samarbetsvilliga företag gynnas
Ifall de nya tullarna träder i kraft uppgår den i 18,8 procent för Volvo-ägaren Geely, 17 procent för BYD, 35,3 procent för SAIC, 7,8 procent för Tesla och 20,7 procent eller 35,3 procent för övriga märken, uppger TT.
Tullarna kan träda i kraft redan i slutet av oktober i år, och deras omfattning ska också justeras på tillverkarnivå beroende på företagets sammarbetsvillighet.
”De planerade tullarna är fel väg att gå och kommer inte att förbättra konkurrenskraften i Europas bilindustri” skriver Volkswagen i ett uttalande till AFP.
Volvo Cars elbilar som tillverkas i Kina har belagts med högre tull än exempelvis Teslas elbilar från samma produktionsland.
EU-kommissionen har gjort bedömningen att den kinesiska staten ger statsstöd till sina elbilstillverkare, vilket skapar ett orättvist konkurrensövertag gentemot europeiska tillverkare. Kina har svarat EU med hot om tunga tullar på konjak, mejerivaror och fläsk.