Annons
Annons
© ABB
Elektronikproduktion |

Mazda väljer ABB:s färgspruta i hållbarhetssatsning

ABB:s digitalt styrda färgspruta RB1000i-S har tagits i drift på Mazdas Ujina-anläggning 1 i Japan, som en del av biltillverkarens hållbarhetsmål.

Som ett led i sitt mål att uppnå koldioxidneutralitet vid de globala produktionsanläggningarna år 2035 har Mazda installerat ABB:s senaste färgspruta RB1000i-S på sin Ujina-anläggning i Japan. 

”Vår nya färgspruta RB1000i-S ger upp till 95–99 procent effektivitet samtidigt som vi minskar färganvändningen och kostnaderna, utsläppen av flyktiga organiska föreningar (VOC) och energiförbrukningen vid behandling av spillvätska i sprutboxen, och allt detta stöttar minskningen av koldioxidutsläpp," säger Joerg Reger, chef för ABB Robotics fordonsverksamhet.

Den nya färgsprutan RB1000i-S ska ge upp till 95–99 procents effektivitet och minskar därmed färganvändning, spill, energiförbrukning och utsläpp, enligt ABB.

”Mazda anger att 60 procent av koldioxidutsläppen vid tillverkningsprocessen härrör från lackeringsverksamheten, vilket gör den till ett centralt mål för optimering i företagets strävan att uppnå sina mål för koldioxidneutralitet”, tillägger Joerg Reger. 

Ökar lacköverföringen till karossen

Den digitalt styrda färgsprutan togs i drift tidigare i år, och minskar färganvändningen genom att öka lacköverföringen till fordonskarossen. En lägre förbrukning av komprimerad luft och ett minskat lackspill i samband med färgbyten reducerar utsläppsmängderna både i själva lackeringsprocessen och för tillhörande utrustning i sprutboxarna.

Mazda, som tillverkar både CX-5 och sportbilen MX-5 vid Ujina-anläggning No. 1 i Hiroshima, har redovisat en minskning på 17 procent i färganvändning tack vare den nya färgsprutan, vilket motsvarar en besparing på cirka 30 000 liter lack per år. 


Visa fler nyheter
© 2025 Evertiq AB 2024-12-19 15:25 V23.4.1-1