Ökad omsättning men sänkt kassaflöde i Scanias Q3
I sin rapport för tredje kvartalet 2024 visar Scania stark operativ lönsamhet och goda marginaler – men civilrättsliga skadeståndsanspråk och minskat kassaflöde väcker frågor.
Nettoomsättningen ökade med 2 procent till 48,2 miljarder kronor för tredje kvartalet, och med 10 procent för perioden januari-september jämfört med samma period föregående år. Kassaflödet minskade dock markant till 1,9 miljarder kronor för tredje kvartalet – hela 42 procent lägre än samma period 2023. Bolaget förklarar detta genom att peka på ökade lagernivåer och minskade leverantörsskulder.
"Jag är nöjd med att vi återigen har levererat ett starkt kvartal, särskilt med tanke på den mer avvaktande europeiska lastbilsmarknaden. Ser vi till de första nio månaderna i år har vi producerat och levererat fordon på rekordnivåer", kommenterar Christian Levin, vd och koncernchef för Scania.
Civilrättsliga skadeståndsanspråk
En betydande avsättning på 757 miljoner kronor för civilrättsliga skadeståndsanspråk kopplade till EU-kartellfall tas upp. Scania betonar dock att de försvarar sig mot dessa anspråk och antyder att risken för ytterligare kostnader är begränsad. Informationen väcker dock frågor om en framtida risk för kostsamma rättsfall.
Lägre orderingång i Latinamerika
Orderingång för lastbilar sjönk med 29 procent under kvartalet, med en minskning både i Europa och Latinamerika. Detta beror enligt Scania delvis på att man begränsade order i Latinamerika för att säkra kvaliteten på en ny mjukvaruplattform.
Rörelseresultatet ökade med 16 procent till 6,0 miljarder miljarder för Q3, medan den justerade rörelsemarginalen förbättrades till 14 procent från förra årets 11,5 procent.