Volvos säkerhetssystem ska skydda fotgängare och cyklister
Volvo Lastvagnar introducerar två nya säkerhetssystem med fokus på att skydda fotgängare och cyklister.
Volvo Lastvagnar utvecklar sina aktiva säkerhetssystem för att skydda oskyddade trafikanter som cyklister och fotgängare. Det senaste exemplet är Volvos aktiva sidokollisionsvarning, som är en vidareutveckling av ett befintligt säkerhetssystem, där Volvo nu lagt till den aktiva bromsfunktionen. Med hjälp av radarsensorer kan systemet varna föraren och vid behov kan det nu även aktivt bromsa lastbilen för att undvika en kollision med cyklister när lastbilen svänger mot passagerarsidan.
”Lastbilar är inblandade i 15 procent av alla trafikolyckor med dödlig utgång och stadstrafiken kan vara en utmaning även för den mest erfarne lastbilsföraren”, säger Anna Wrige Berling, trafik- och produktsäkerhetschef på Volvo Lastvagnar.
Från och med november 2024 kommer det att finnas tillgängligt för alla kunder globalt att beställa i Volvo FH-serien, FM- och FMX-modellerna.
Kollisionsvarning med nödbroms
Det andra systemet är Volvo Lastvagnars nästa generations kollisionsvarning med nödbroms. Detta system lanserades första gången 2012, och använder både kamera- och radarsensorer för att övervaka trafiken framför lastbilen. Om det finns risk för en kollision är systemet utformat för att varna föraren och vid behov automatiskt bromsa för att undvika eller mildra kollisionen.
Med de senaste förbättringarna kan detta system upptäcka, varna och bromsa inte bara för andra fordon utan även för fotgängare och cyklister. Den har certifierats för att uppfylla den nya tuffare europeiska lagstiftningen för avancerade nödbromssystem som träder i kraft 2028. Enligt Volvo Lastvagnars överträffar deras system den kommande förordningen när det gäller de trafiksituationer som det är utformat för att täcka.
”Vi är glada över att se att lagkraven implementeras i linje med vår egen vision om noll olyckor. Men på Volvo kommer vi inte att vänta på lagstiftning – vi kommer att fortsätta att förnya oss och överträffa lagkrav med nya funktioner för att stödja våra egna ambitiösa mål", avslutar Anna Wrige Berling.
Detta autobromssystem är standardutrustning i Europa på alla FH-serier, FM- och FMX-lastbilar från och med 2025 och finns som tillval över hela världen.