Frontside på frammarsch
Under en liveinspelning av Hårdvarupodden under Evertiq Expo i Göteborg, berättade Helene Winberg, vd för kontraktstillverkaren Frontside, om företagets resa från garaget till betydande aktör inom elektronikindustrin.
Hårdvarupodden drivs av Jonas Åström, elektroingenjören som de senaste 10 åren jobbat med kommersialisering av teknik. Jonas jobbar idag som bolagsbyggare, rådgivare och investerare – med fokus på tekniska branscher (hela poddavsnittet från Evertiq Expo går att hitta på Spotify eller Apple).
Frontside Electronics grundades som många vet av Helenes far Robert Olsson 1990 och verksamheten startade i familjens garage. Till en början tillverkade de nya kassaapparaterna för den nyöppnade Burger King-restaurangen på Avenyn i Göteborg. Idag levererar företaget produkter till stora namn som Volvo Cars och Emerson-ägda Rosemount Tank Radar. Under samtalet delade Helene med sig av Frontsides resa, utmaningar och ambitioner för framtiden.
Efter 25 år var det dags för kontraktstillverkaren att få en ny vd. Under bolagets 25-års jubileum tog Helene över en guldfärgad stafettpinne från sin far med texten ”Verkställande Direktör”. Sedan dess har verksamheten tågat på – med en målbild om att växa ungefär 10 procent varje år, vilket man också har gjort.
Som många andra företag inom elektroniksektorn, påverkades Frontside av pandemin, men tillväxten tog en oväntad fart.
"2020, när pandemin slog till, omsatte vi 75 miljoner kronor. Två år senare var vi uppe i 175 miljoner," berättar Winberg.
Ökad efterfrågan drevs delvis av befintliga kunder som behövde bygga lager, men också av nya kunder som flyttade hem produktion från utlandet.
”Vi fick några nya kunder och projekt att ta tag i under de här åren. Att gå från 75 miljoner till 175 miljoner var väl inte det enklaste, men vi var så pass starka att vi klarade av det. Nu i efterhand när vi har saktat ner tempot och förstått vad den här tillväxten innebar så är vi ändå tillbaka till att ’oj vad häftigt’, det här vill vi göra om. De utmaningarna som kom, det nya man fick lära sig, det var något nytt som kastades på en varje dag av att växa så här snabbt.”
Flexibel produktion och ”Made in Sweden”
Frontside huserar i sin fabrik i Mölnlycke, med en produktionslina för volymkunder och en för high-mix som möjliggör flexibilitet. Företaget arbetar både med små serier, som prototyper, och större produktioner. En av företagets kärnvärden är "Made in Sweden", något som Winberg brinner för och något som Jonas ber henne att utveckla.
"Vi är väldigt duktiga i Sverige på att utveckla. Vi är inte alls lika duktiga på att behålla produktion i Sverige, vilket vi borde vara. Det är lite där jag känner att jag drar mitt strå till stacken genom att erbjuda Made in Sweden," förklarar hon.
Företagets närhet till sina kunder, varav 95 procent finns i Göteborgsområdet, är en stor konkurrensfördel. Den transparens och det engagemang som Winberg beskriver i samarbetet med kunderna skapar en unik möjlighet att utveckla kostnadseffektiva och högkvalitativa produkter tillsammans.
”Alla våra kunder som är produktägare ska känna att de kan komma till oss och sitta och labba om de behöver. Vi gör idag inte bara kretskortet. Det är fortfarande det som är vår kärnverksamhet, men det finns mer idag. Det kan vara kablage, det kan vara tester, det kan vara boxbild. Att vi bygger ihop produkten till en slutprodukt. Till och med lägger produkten i en wellpapplåda, lägger in en instruktionsmanual så att kunden bara kan lägga sin produkt rätt i lagret.”
Jonas frågar till vilken nivå man kan ha hela produktions och leveranskedjan för det här i Sverige eller Europa? Är beroendet mot öst fortfarande starkt?
Helene lyfter deras nära relationer med partners som Westcomp, som hanterar företagets komponentinköp. Genom att fokusera på sin kärnverksamhet – montering av kretskort – och låta experter inom andra områden ta hand om resten, har Frontside kunnat skapa ett starkt, långsiktigt samarbete.
"Vi tror att alla ska fokusera på det de är bäst på. Det är ett vinnande koncept för oss," säger Winberg och menar att upplägget var ett framgångsrecept under pandemitiden, då hon kunde fokusera på att kommunicera med kunderna och förklara läget istället för att jaga komponenter.
Men självklart är det så att det finns ett beroende mot öst. Hon lyfter att det i dagsläget inte finns särskilt mycket kvar av den svenska mönsterkortsmarknaden utan man tradar. Här har man att samarbeta med ett annat lokalt företag, nämligen Multi-Teknik.
Expansion och framtidsutsikter
Trots en viss avmattning i efterfrågan efter pandemin, med en omsättning på 145 miljoner för 2024, är Frontside nu redo för nästa tillväxtfas. Winberg uttrycker en vision om att bygga upp företaget starkare och satsa på kunder som delar deras värderingar. Tillväxtmålet framöver är ambitiöst, men hållbart, med en årlig tillväxt på 15-20 procent.
”Ska vi nu vara lite aggressiva i vår tillväxt så är det väl så att vi kanske ska försöka söka oss lite utanför Göteborg. Det kanske kan vara nyttigt. Vi kanske ska ta oss lite till södra Sverige. Vi kanske ska ta oss lite uppåt i landet,” säger Helene utan att berätta för mycket.
Med siktet inställt på fortsatt tillväxt och en förnyad fokus på långsiktiga kundrelationer, är Frontside redo att möta framtiden med optimism och beslutsamhet.
Detta är enbart en del av Jonas Åströms samtal med Helene Winberg – för att ta del av hela samtalet klicka vidare till poddavsnittet på Spotify eller Apple