Volvo Cars globala försäljning steg 5 procent i november
Volvo Cars rapporterar en global försäljning på 66 977 bilar i november, en ökning med 5 procent jämfört med samma period föregående år.
Försäljningsökningen som Volvo Cars upplevde under november drevs främst av Europa och USA. Försäljningen i Kina minskade, men utvecklingen för det elektrifierade sortimentet var stabil.
Bolagets försäljning av elektrifierade modeller ökade med 40 procent jämfört med samma period förra året och stod för 48 procent av alla sålda bilar under november. Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 21 procent av alla sålda bilar under perioden.
65 procent elektrifierade modeller i Europa
I Europa uppgick försäljningen till 31 611 bilar i november, en ökning med 20 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningen av Volvo Cars elektrifierade modeller ökade med 39 procent jämfört med samma period förra året, och andelen elektrifierade modeller utgjorde 65 procent av alla bilar som såldes i Europa under november.
Laddhybrider ökar mest
Försäljningen i USA ökade med 5 procent i november och uppgick till 12 259 bilar. Försäljningen av elektrifierade modeller ökade med 58 procent jämfört med samma period förra året, där laddhybrider ökade med 96 procent.
Minskning i Kina
Volvo Cars försäljning i Kina uppgick till 13 923 bilar, en minskning med 8 procent jämfört med november 2023. Försäljningen av elektrifierade modeller - helt eldrivna och laddhybrider - uppgick till 1 847 sålda bilar, en ökning med 38 procent jämfört med samma period föregående år.
I november var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 21 586 bilar. följt av XC40/EX40 med en total försäljning på 14 613 bilar, och XC90 med 10 533 bilar.