Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Liviorki for Evertiq_electric car
Analys |

Halvledare allt viktigare för fordonsindustrin

Yole Group förutspår en omvälvande framtid för marknaden för halvledare inom fordonsindustrin, drivet av framsteg inom elektrifiering, ADAS och datorkraft.

Marknaden för halvledare inom fordonsindustrin förväntas nå nästan 100 miljarder dollar år 2029, vilket motsvarar en årlig tillväxttakt (CAGR) på 11 procent från 2023 till 2029, enligt Yole Groups nyligen publicerade rapport Semiconductor Trends in Automotive 2024. Denna tillväxt understryker sektorens avgörande roll i att möjliggöra nästa generations fordon, med ett värde på halvledarkomponenter per bil som förväntas öka från cirka 590 dollar år 2023 till 1 000 dollar år 2029.

ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) och säkerhetsfunktioner leder denna ökning och förväntas växa med en CAGR på 14 procent. Elektrifiering följer tätt efter, med över 13 procent CAGR under samma period. Trots en långsammare adoption av elektrifiering i Europa är den kinesiska marknaden fortfarande mycket aktiv och driver det globala momentumet.

"Den globala fordonsmarknaden växer långsamt, vilket lämnar vissa OEM:er och leverantörer i mer utmanande situationer under transformationen. Men på medellång sikt ser vi ändå en betydande tillväxt på 11 procent för marknaden för halvledarkomponenter, som kommer att nå nästan 100 miljarder USD år 2029," skriver Yole Groups huvudanalytiker för halvledare inom fordonsindustrin i ett pressmeddelande.

År 2020 rapporterade konsultföretaget Deloitte att elektronik står för 40 procent av en bils totala kostnad, jämfört med 18 procent för drygt 20 år sedan – en andel som förväntas öka med den pågående elektrifieringen.

Skiftet i OEM-strategier

Yoles rapport visar ett tydligt skifte där fordonstillverkare (OEM:er, Original Equipment Manufacturers) i allt högre grad engagerar sig uppströms i halvledarförsörjningskedjan. Power modules, som är kritiska komponenter för elbilar, är ett framstående exempel. Yole påpekar att nästan alla kinesiska OEM:er har investeringar i detta segment i olika format. Dessutom är högpresterande processorer och MCU:er också mycket eftertraktade av OEM:er.
 

© Yole Group 


Yole Groups rapport lyfter fram flera viktiga trender som driver halvledarmarknaden framåt.

Till exempel kraftelektronik. Efterfrågan på SiC MOSFET-moduler, som är avgörande för effektiv kraftkonvertering, drivs av elbilars ökande attraktionskraft. Avancerade MCU:er på 16 och 10 nanometer blir oumbärliga för ADAS-applikationer, som stöder radar, sensorer och övergången till domän- och zonkontroller. När fordon närmar sig högre autonominivåer bortom nivå 3 ökar behovet av robusta beräknings- och minneskapaciteter.

"Marknaden representerar för närvarande ett värde för halvledarkomponenter på cirka 590 dollar per bil år 2023. Med denna siffra som växer till omkring 1 000 dollar per bil blir halvledarteknologin och dess senaste innovationer avgörande. På Yole Group lyfter vi fram de betydande trenderna kopplade till ADAS och elektrifiering," noterade Pierrick Boulay, Senior Technology & Market Analyst på Yole Group.

Evertiq har bjudit in Pierrick Boulay att tala om hur halvledare formar framtidens fordonsindustri under ett Expo i Sophia Antipolis den 6 februari 2025.

Trots långsam tillväxt på den globala fordonsmarknaden förblir medellångsiktiga prognoser positiva för halvledarkomponenter, med en förväntad betydande ökning från cirka 834 komponenter per bil år 2023 till 1 106 år 2029. Som nämnts tidigare drivs denna tillväxt huvudsakligen av den ökande implementeringen av ADAS och elektrifiering av fordon. Även om tillgången på halvledare har förbättrats jämfört med tidigare år, är det fortfarande en stor utmaning, och OEM:ers strategier varierar mellan olika branscher och regioner.

För att övervinna begränsningarna med traditionellt distribuerade system har fordonstillverkare börjat centralisera funktioner till färre, mer kraftfulla elektroniska styrenheter (ECU:er). Även om denna centralisering förenklar kablage och förbättrar prestanda, introducerar den nya utmaningar i hanteringen av dessa mer komplexa system.


(Översättning av Dennis Dahlgrens artikel Electrification and autonomy to boost semiconductor content in cars från vår engelska sajt.)


Annons
Annons
Visa fler nyheter
© 2025 Evertiq AB 2025-01-20 14:54 V23.4.16-1