
Scanias ellastbil får bränsledriven räckviddsförlängare
Scania har tillsammans med DHL utvecklad en Extended Range Electric Vehicle (EREV), som nu testas av Post & Parcel i Tyskland för transporter mellan Berlin och Hamburg.
Elfordon med bränsledriven räckviddsförlängare kan vara en övergångslösning medan helt eldrivna lastbilar skalas upp och laddningsinfrastruktur byggs ut, skriver Scania, som just nu testar tekniken i ett samarbete med logistikföretaget DHL.
"Framtiden är elektrisk, men det bästa får inte vara det godas fiende medan omställningen pågår. Fordonet som vi har utvecklat tillsammans med DHL är ett exempel på interimslösningar som hjälper till att minska klimatutsläpp innan transportsystemet så småningom blir 100 procent elektrifierat," säger Christian Levin, vd för Scania.
Enligt Scania bromsas utvecklingen av helt elektriska fordon bland annat av bristen på laddstationer. Andra kvarstående problem är höga kostnader för att ordna tillräcklig laddningskapacitet vid depåerna, samt belastningen på elnätet. Därför har DHL och Scania utvecklat Extended Range Electric Vehicle (EREV).
800 kilometers räckvidd
Fordonet testas i Tyskland från och med februari för att transportera paket mellan Berlin och Hamburg. Lastbilen har en potentiell total räckvidd på 650 till 800 kilometer, och kan vid behov tankas på konventionella bensinstationer. Räckvidden kan jämföras med de 550 kilometer som gäller för Scanias modernaste eldrivna lastbilar med motsvarande maxvikt.
"Det kommer att ta ett tag innan det finns tillräckligt med förnybar el, elnätskapacitet och laddningsinfrastruktur för att helt förlita sig på batterielektriska lastbilar, särskilt för ett storskaligt system som DHL:s tyska paketnätverk, Tobias Meyer, vd för DHL Group.
Han beskriver tekniken som en pragmatisk lösning för att göra logistiken mer hållbar och samtidigt minska koldioxidutsläppen.
"Vi ser detta samarbete som ett framgångsrikt innovationsprojekt mellan två företag som är engagerade i kampen mot klimatförändringarna", säger Tobias Meyer, vd för DHL Group.
10,5 meter med en maxvikt på 40 ton
Fordonet har utvecklats av Scania Pilot Partner som utforskar nya tekniker och lösningar, i det här fallet tillsammans med DHL. Det är en 10,5 meter lång lastbil med en maxvikt på 40 ton, som drivs av en elmotor på 230 kW (295 kW peak). Energin levereras av ett batteri på 416 kWh och en bensindriven generator på 120 kW.
Med hjälp av generatorn ombord – som till en början drevs med bensin och senare med diesel/HVO – sträcker sig lastbilens räckvidd upp till 800 kilometer. Den maximala hastigheten är 89 km/h och lastkapaciteten är cirka 1 000 paket. Lastbilen kan också dra en släpvagn med ett extra växelflak.