Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Mönsterkort | 14 oktober 2003

S-märket öppnar för 450 miljoner konsumenter

S-märket som sedan 1926 har varit en svensk symbol för säkerhet lanseras nu som ett europeiskt certifieringsmärke. Det "nya" S-märket öppnar en marknad med 450 miljoner konsumenter för tillverkare och återförsäljare i deras europeiska försäljning.
"Vi har sett ett behov inom branschen av ett europeiskt certifieringsmärke från en enda tredjepartsleverantör. Tillverkarna i såväl Europa som övriga världen med Europa som marknad har tidigare tvingat förse sina produkter med en mängd olika lokala märkningar men med i stort sett samma innebörd", säger Gösta Fredriksson, VD för Intertek ETL SEMKO i Europa och Mellanöstern. Med ett gemensamt S-märke blir det nu enklare. Nylanseringen av det 77 år gamla S-märket innebär nu att en S-märkt produkt uppfyller gällande säkerhetskrav inom hela EU och är därmed en ny europeisk symbol för säkerhet. Till skillnad mot den obligatoriska CE-märkningen, som innebär att tillverkaren själv intygar att produkten uppfyller de säkerhetskrav som EU ställer, har säkerheten på S-märkta produkter opartiskt provats och verifierats genom ett omfattande certifieringsprogram. "För oss tillverkare som S-märker är det en fördel att märket nu även finns tillgängligt med texten "För din egen säkerhet" på ett flertal språk. Budskapet om säkra produkter blir tydligare ut till konsumenterna och vi kan använda S-märket som ett verktyg i vår marknadsföring", säger Thomas Lejergård, produktsäkerhetsansvarig på SHARP Electronics i Norden.
Annons
Annons
Läs även
Visa fler nyheter
2019-02-15 09:57 V12.1.1-2