Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Mönsterkort | 14 juni 2004

Ericsson missar bredbandsracet

Trådlöst bredband väntas bli den stora marknaden framöver. Ericsson, som satsat på Bluetooth och 3G, ser där ut att missa flera sköna miljarder.

Managementkonsultfirman Sense Strategy, publicerar en rapport där man pekar på den snabbväxande marknaden trådlöst bredband. Globalt antas denna marknad, 2008, omsätta omkring 30 miljarder. Av dessa miljarder skulle Ericsson kunna slåss om några. Detta skulle dock inte vara aktuellt om inte Ericsson investerar i ny teknik. AT&T, British telecom och France telecom jobbar starkt på att få ut tekniken på marknaden och många hårdvaruföretag, som Intel och Alcatel mfl., har redan börjat racet. Det nya trådlösa bredbandet, Wimax, gör att användaren kan surfa på hela 50 km avstånd från basstationen mot den tidigare teknikens 15 km. Wimax väntas bli populärt bland surfare utanför städerna och väntas få sitt genombrott andra halvåret 2005. Erik Almqvist, VD hos managementkonsulten Sense Strategy, säger att det finns ungefär 100 miljoner potentiella kunder, till den nya tekniken, bara i Europa.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-10-23 13:52 V14.6.1-1