Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Mönsterkort | 09 september 2004

Konsortium för standard<br>inom bilsäkerhetselektronik

Tillsammans med nio andra företag har bilsäkerhetsföretaget Autoliv Inc bildat ett konsortium för att nå en global standard inom bilsäkerhetselektronik. Det nya konsortiet är en sammanslagning av Safe-by-Wire med Autoliv, Analog Devices, Delphi, Key Safety Systems, Philips, Special Devices, TRW och BST (med de tyska företagen Bosch, Siemens och Continen-tal/Temic).
”Nya bilsäkerhetssystem införs hela tiden i bilarna och de nya systemen blir alltmer komplexa”, säger Kevin Forbes som är utvecklingsansvarig för DaimlerChryslers bilsäkerhetselektronik. ”För att kostnaderna inte ska skena iväg måste tillverkarna bli bättre på att standardisera systemen så att bilköparna verkligen får råd med dem och kan dra nytta av de förbättringar som den nya tekniken erbjuder. Det nya konsortiet är därför en viktig åtgärd för hela den globala bilindustrin”, förklarar Kevin Forbes.

Redan under denna månad planerar det nya konsortiet, som kallas Safe-by-Wire Plus, att lansera sin nya standard ASRB 2.0 (Automotive Safety Restraint Bus, version 2.0). Den bygger på ASRB 1.0 från det ursprungliga Safe-by-Wire-konsortiet och har kompletterats med de speciella kraven i BST-konsortiets nuvarande standard.

ASRB 2.0 blir en öppen standard, vilket innebär att även andra företag som inte är med i konsortiet kan utnyttja konsortieföretagens teknik. Genom att så många företag kostnadsfritt ställer sina lösningar till allmänt förfogande väntas den nya standarden snabbt bli accepterad över hela världen - både av biltillverkarna och av många andra företag i bilindustrin. Det nya konsortiet tänker också ansöka hos den internationella standardiseringskommissionen om att få den nya standarden ASRB 2.0 antagen som en global ISO-standard.

Genom ASRB 2.0 kommer en bils alla säkerhetssystem och deras sensorer att använda samma ”språk”. Systemen kan därigenom kommunicera med varandra även om de tillverkas av olika företag. Det blir dessutom möjligt att koppla ihop alla systemen i ett enda nätverk (i ett s k bus-system). Idag måste man dra en ledning till förarens frontal-krockkudde, en annan ledning till förarens sidokrockkudde, en tredje till hans sidokrock-gardin och en fjärde till bältessträckaren (för att inte nämna separata ledningar till knä-krockkuddar, fotkrockkuddar och alla andra framtida system).

Med ASRB 2.0 blir det dessutom möjligt att använda information från andra system i bilen, t ex för att aktivera och styra krockkuddarna när moderna bilars elektroniska stabiliseringssystem (ESP) inte förmår förhindra att bilen välter och slår runt.

Alla produktnamn och varumärken fortsätter att tillhöra respektive företag.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-11-15 17:25 V11.9.0-2