Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Mönsterkort | 28 januari 2005

Lean-tänkande vid avtalsskrivande

Anna SvÀrdemo-Alander, jurist pÄ Elektronikindustriföreningen meddelar till Elektroniktidningen att hon Àr kritisk mot oflexibla kontrakt mellan kund och leverantör.
Stora kunder anvÀnder standardiserade kontrakt som Àr skrivna pÄ koncernnivÄ och dÀrför svÄra att Àndra, vilket inte Àr bra för de inblandade parterna. Villkoren ser ofta olika ut för olika affÀrsprocesser, vilket borde tas hÀnsyn till vid avtalsskrivandet.

Anna SvÀrdemo-Alander ger ett exempel pÄ att det kan stÄ i avtalet att kunden kan krÀva en omstÀllning precis nÀr som helst, med kostnaden frÄn leverantören. Med ett sÄdant krav borde kunden i retur arbeta vÀldigt nÀra sin leverantör för att ge insyn i de relevanta strategiska besluten, vilket minskar risken för negativa konsekvenser.

Lösningen skulle enligt Anna SvÀrdemo-Alander kunna vara att ta bort onödiga avtalsvillkor och förÀndra de felaktiga avtalsvillkoren, ett slags Lean-tÀnkande vid avtalsskrivandet. Det finns redan vÀl fungerade verktyg som Lean Production för att arbeta med processer, och avtalsprocessen behöver inte vara nÄgot undantag.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-05 15:01 V11.10.4-2