Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 02 mars 2001

Ericsson saknar Bluetooth-kunder

Det var inte mycket nytt den samlade pressen fick veta nÀr Ericsson lanserade sin variant av hur man ska bygga lokala trÄdlösa nÀt med Bluetooth-teknik.
En basstation, accesspunkt, visades upp. Men det finns inga kunder och inga Bluetooth-terminaler framme. Och ingen pÄ Ericsson vÄgade tro man kommer sÀlja speciellt mÄnga apparater i Är. Vad som dock riktigt retade upp den nÀrvarande pressen var att chefen för Ericssons Bluetooth-accesspunkt, Peter Lundin hÀvdade att Ericsson var först med en sÄdan produkt. BÄde svenska Axis och A Brand New World och brittiska Red-M har redan visat liknande nÀt. "Vi Àr först med att ha den ute kommersiellt, efter Cebit-mÀssan, under andra kvartalet kommer vi börja sÀlja Blip", förtydligade han efter pÄpekandet. Blip Àr namnet pÄ produkten och med den ska operatörer, vÀrumÀrken, myndigheter och företag kunna bygga lokala Bluetooth-nÀt. I Stockholms tunnelbana ska lokaltrafikboalget kunna bygga ett eget nÀt, eller sÄ kan man bygga tjÀnster kopplade till annonser pÄ pelare pÄ stan. Via mobiltelefoner och fickdatorer med Bluetooth ska man kunna hitta annonsinformation eller ladda ned tidsfördriv som spel. "Det hÀr kommer vara gratis för anvÀndarna eftersom det finns sÄ stora möjligheter för den som vill fÄ ut sitt budskap eller annonsera via nÀten", sade Peter Lundin.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-19 15:52 V12.2.2-1