Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 02 mars 2001

Ericsson saknar Bluetooth-kunder

Det var inte mycket nytt den samlade pressen fick veta när Ericsson lanserade sin variant av hur man ska bygga lokala trådlösa nät med Bluetooth-teknik.

En basstation, accesspunkt, visades upp. Men det finns inga kunder och inga Bluetooth-terminaler framme. Och ingen på Ericsson vågade tro man kommer sälja speciellt många apparater i år. Vad som dock riktigt retade upp den närvarande pressen var att chefen för Ericssons Bluetooth-accesspunkt, Peter Lundin hävdade att Ericsson var först med en sådan produkt. Både svenska Axis och A Brand New World och brittiska Red-M har redan visat liknande nät. "Vi är först med att ha den ute kommersiellt, efter Cebit-mässan, under andra kvartalet kommer vi börja sälja Blip", förtydligade han efter påpekandet. Blip är namnet på produkten och med den ska operatörer, värumärken, myndigheter och företag kunna bygga lokala Bluetooth-nät. I Stockholms tunnelbana ska lokaltrafikboalget kunna bygga ett eget nät, eller så kan man bygga tjänster kopplade till annonser på pelare på stan. Via mobiltelefoner och fickdatorer med Bluetooth ska man kunna hitta annonsinformation eller ladda ned tidsfördriv som spel. "Det här kommer vara gratis för användarna eftersom det finns så stora möjligheter för den som vill få ut sitt budskap eller annonsera via näten", sade Peter Lundin.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-06-25 20:13 V13.3.22-1