Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 07 oktober 2005

Teknisk kompetens viktigast för distributörerna

I en artikel i Elektronik i Norden uttalar sig en rad ledare inom den svenska komponentdistributionen och dessa är nära nog helt överens om att det viktigaste för deras konkurenskraft idag är att kunna erbjuda en god teknisk kompetens på supporten till sina kunder.

I och med att fler och fler kontraktstillverkare flyttat utomlands så har intresset svalnat för komponenttillverkarna att ha verksamhet i Sverige. Distributörerna har där tagit över och i deras mål att ge en komplett service till sina kunder ingår teknisk support som en viktig del, på gränsen till absolut viktigast. "Teknisk kompetens är ett måste", säger EBV's Sverigechef Anders Landgren till Elektronik i Norden. "Även om internet har förändrat kartan för informationsflödet så är behovet av tekniska säljare och applikationsingenjörer större idag. Långsiktig planering och rådgivning för att lyckas med industrialiseringen av nya konstruktioner är idag viktigare än någonsin. Fritt flöde av information på Internet innebär på samma gång en tillgänglighet som en risk för våra kunder", fortsätter Anders Landgren i Elektronik i Nordens intervju. Arrow Nordics VD, Karl Johan Lier håller med om vikten av teknisk kompetens. "Vårt mål är att dominera det jag kallar för "engineering space"", säger han till Elektronik i Norden. "Vi vill säkra kundernas tillgång till de senaste produkterna inom elektroniken med ett brett urval av leverantörer. Arrow har som mål att vara en dominerande partner för teknikkompetens och vi investerar väsentliga resurser för att stödja våra kunder på detta område. Det är en viktig del av distributörens verksamhet att ge tekniskt stöd. För att behålla och utveckla det stödet behöver vi omsättning, omsättning som ger Arrow resurser att fortsätta investera. Som komponentdistributör levererar vi logistiklösningar som skall säkra stabila och precisa leveranser av ett brett produktutbud. Det är enklare för globala distributörer som är representerade över hela världen", fortsätter han. Karl Johan Lier avslutar: "Distributören är beroende av att kunna leverera teknisk kompetens, att ha en produktbredd bred nog att ge kunderna trygghet i sitt val av komponenter, att erbjuda säkerhet i leveranser och orderhantering. Att möta dessa krav är en förutsättning för att kunna öka omsättningen och svara upp mot vår affärsidé att vara den ledande komponentdistributören".
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-09-20 17:48 V14.4.1-1