Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 27 oktober 2005

JLT utvidgar samarbete med LEAB

I dagarna invigde elektroniktillverkaren LEAB i Lövånger en helt ny produktionslinje uppbyggd för Växjöföretaget JLT Mobile Computers AB, som utvecklar mobildatorer för en rad olika branscher. Bland JLT:s kunder märks bl a Rolls Royce, GM, Fedex, Nasa med flera.

Hos LEAB kommer datorerna att produceras i en nyuppsatt så kallad lean-produktions linje med fördubblad kapacitet jämfört med tidigare produktion. Sedan starten har volymen nära 15-dubblats jämfört med när företagen inledde sitt samarbete för fyra år sedan. Om varför JLT utökar samarbetet med LEAB och lägger framtida expansion hit säger JLT:s delägare och VD Jan Olofsson: ”Dels är våra produkter mycket kunskapsintensiva och dels jobbar vi gentemot synnerligen höga kundkrav. Vi lever med en ständig press att kunna ställa om blixtsnabbt vilket kräver mycket kompetenta och flexibla produktionsresurser – vilket vi funnit hos LEAB och känner att vi kan vidareutveckla tillsammans med dem”, säger Jan Olofsson. Trots att JLT:s utvecklar tekniskt mycket avancerade produkter, (till t.ex. Nasa har JLT tagit fram datorer för test av marslandare), ser inte Jan Olofsson själva teknikkunnandet som det viktigaste i valet av samarbetspartner. ”Bra relationer och förtroende är minst lika viktigt för oss. I samband med den här nya produktionslinjen har vi och LEAB jobbat mycket tätt och nära varandra, och så kommer det att fortsätta, inte minst tack vare att LEAB ofta levererar våra produkter direkt till slutkunderna”, säger JLT:s Jan Olofsson. Samsyn med LEAB är betydelsefullt för börsnoterade JLT även utanför det rent produktionsmässiga. ”Ja, ta till exempel kvalitet. För oss är det viktigt att våra leverantörer förstår hur kvalitetsbegreppet hela tiden utvidgas och innefattar i princip allt i relationen med våra slutkunder, och det gör LEAB”, säger Jan Olofsson. På LEAB är man glada och stolta över det ökade förtroendet, och VD Erik Svedmark sätter gärna in det i ett vidare och längre perspektiv. ”JLT är en mycket krävande kund och för oss är det mycket värdefullt. Det gör att vi hela tiden måste blir lite bättre och ständigt vidareutvecklas. Detta kommer alla våra kunder att tjäna på i slutändan”, avslutar LEAB:s VD Erik Svedmark.
Visa fler nyheter
2019-12-12 10:59 V14.8.5-2