Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Mönsterkort | 17 november 2005

Bang & Olufsen fyller 80 år idag

80 Years of Passion – 1925-2005. På Bang & Olufsen drivs vi av en vision. Att ha modet att ifrågasätta det vardagliga för att skapa överraskande upplevelser och den allra högsta kvaliteteten. Med teknik och design som tar dig till framtiden. Bang & Olufsen grundades 1925 och det har nu gått 80 år sedan världen fick uppleva våra första idéer.

Bang & Olufsen grundades den 17 november 1925 av två unga ingenjörer som hette Peter Bang och Svend Olufsen. Redan med sin första produkt hade dom visionen om att förena design och teknik. De första åren höll man till på Svends föräldragård Quistrup som ligger utanför Struer på Jyllands västkust. Struer har alltsedan dess varit synonymt med Bang & Olufsen. Man började inom radioindustrin där man hade en idé om att ta fram en snygg radio med ett bra och naturligt ljud. Den första egentliga succén hade man flera år efter starten med den revolutionerande radion Five Lamper. Under 20-, 30- och 40-talen var Bang & Olufsen en ren radiotillverkare men på 50-talet slog man sig in på nya områden. Den nya strategin byggde på att komma ut på den europeiska marknaden med TV och musikprodukter. Målgruppen var kvalitets- och designmedvetna konsumenter. I och med detta föddes Bang & Olufsen som ett internationellt designföretag. De grundläggande värderingarna för varumärket handlar om prestanda, design, hantverk och användarvänlighet. Dessa värderingar har funnits sedan starten och känns fortfarande lika relevanta idag som dom gjorde 1925. Bang & Olufsen skiljer sig från traditionella varumärken inom hemelektronik eftersom man strävar efter att vara något mer än bara en producent av TV och musikanläggningar. Grundelementen i B&Os DNA är teknik och design. Den kombinationen är det som driver Bang & Olufsen framåt. Under 80 år har den dynamiken och udda, snillrika idéer frambringat många designikoner. Under åren har Bang & Olufsen fått inte mindre än 87 designpriser. Museum of Modern Art i New York har 20 B&O-produkter i sin fasta designsamling och man har även arrangerat en separatutställning om Bang & Olufsen. Vid företagets 75-årsjubileum arrangerade även Dansk Designcenter en stor separatutställning. Varumärket säljs idag i mer än 60 länder världen över i 650 konceptbutiker från San Francisco till Shanghai. Produkterna föds på Idéland som är B&Os eget växthus för produkutveckling. Här arbetar flera parallella team med designers, ingenjörer och programmerare med att definiera framtidens produkter så mycket som upp till sju år i förväg under ledning av chefsdesigner David Lewis.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-06-25 20:13 V13.3.22-1