Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 26 mars 2001

Lokalkänsla viktig för distributörer

I förra veckan förvärvade amerikanska Avnet komponentdistributören Kent Electronics Corp. Detta har skickat ut signaler att vikten att visa sig som en global aktör kanske inte längre är nödvändig.

Kent är en amerikansk komponentdistributör specialiserad på försäljning av passiva komponenter och datakommunikationssystem. Affären värderades till 550 miljoner dollar. I och med detta blir Avnet den största leverantörer av passiva komponenter i USA. "Detta är bra för Avnet, det ger dem en stark närvaro på USA-marknaden, men faktum är att Kent är alldeles för fokuserad på USA och tappar därför marknadsandelar i Europa och Asien." Detta säger Avnets VD Roy Valle till EBN. "Den här affären kan starta en våg av förvärv och fusioner bland distributörer, liknande den vi såg i slutet av 90 talet, och de som inte följer efter sina leverantörer när dessa tar sig in på nya marknader kan förlora sin konkurrenskraft", fortsätter Roy. Analytiker förutspår att Avnets försäljning i år kommer att uppgå till 13.5 miljarder dollar. Den största konkurrenten, Arrow Electronics förväntas omsätta 12.7 miljarder dollar. Arrow har delat in sin globala strategi i tre steg. Steg ett är att få så pass mycket pengar som möjligt för att kunna överleva, steg två är att bli närvarande på olika geografiska marknader och steg tre är att anställa personal med rätt kompetens för de olika marknaderna. Arrows VD, Fraces Scricco säger att företaget just nu befinner sig någonstans mellan steg två och tre. Arrow strävar efter att få varje företag att kännas som ett litet nischat bolag med lokal närvaro på en global marknad.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-06-25 20:13 V13.3.22-2