Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 24 januari 2006

Radio Innovation rör runt i telekomgrytan

Radio Innovation Sweden AB, med Torbjörn Jonsson i spetsen är ett företag inriktat på att hjälpa telekomoperatörer till bättre och mer lönsamma investeringar.
Radio Innovation har hjälpt både Vodafone och 3 att räkna på lönsamheten i deras nät. Och lönsamheten var enligt Radio Innovations VD, Torbjörn Johnson förbluffande låg. Hemligheten är att operatörerna investerat i för många master. Telekomoperatörerna skulle kunna nöja sig med färre master och samtidigt öka kvalitén i näten för användarna. Operatörerna har dimensionerat basstationerna för 1000 användare men enligt Torbjörn Johnson skulle man kunna utnyttja dessa bättre. Upp till 10000 användare per basstation är fullt möjligt att få in, enligt Torbjörn Johnsson.

Vid nybyggen av dessa ”siter” drabbas visserligen operatörerna av en högre kostnad, ca 2,6 miljoner jämfört med 1,3 miljoner. Detta beror på bättre och effektivare antenner och master. De bättre masterna och antennerna ökar dock täckningsarean med 20 gånger. Operatörerna tjänar dessutom på ökad användning av mobiltelefonin eftersom medvetandet om kvalitetshöjningen på mobilsamtalen gör att användarna ringer mer.

Detta ser förstås åtminstone kortsiktigt ut som att Ericsson, Nokia och andra systemleverantörer kan få en inbromsning i försäljningen av sina system när operatörerna är medvetna om sitt resursslöseri. Däremot öppnas dock nya dörrar för till exempel dataöverföringsapplikationer då hastigheterna för dessa också kommer att öka i näten. Det innebär att priserna på dessa tjänster kommer att sjunka likt minutpriserna på mobiltelefoni och därmed kommer enligt Torbjörn Johnson denna marknad att öka.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-11-15 17:25 V11.9.0-2