Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 03 februari 2006

Ny strategi skall ta Flextronics vidare

Flextronics har under de senaste Ären varit förknippat med neddragningar och nedlÀggningar av fabriker och som den gigantiska kontraktstillverkaren som endast tagit sig an bestÀllningar frÄn de allra största produktÀgarna. Denna bild vill man pÄ Flextronics nu fÄ bort.
"Vi Àr den lilla lokala kontraktstillverkaren med de globala musklerna", sÀger Flextronics svenska Marknadschef Kenneth Nilsson till evertiq.

Kenneth Nilsson talar om Flextronics SBS (Special Business Solution). SBS Àr Flextronics profilering som den lokala flexibla tillverkaren som skall passa alla kunder. Ingen kund skall vara för liten för att fÄ tillverka hos Flextronics. "Vissa kunder man ringer blir nÀstan förvÄnade över att vi ringer och erbjuder vÄra tjÀnster", sÀger Kenneth Nilsson till evertiq.

"Flextronics har en bred kundbas med kunder inom omrÄden sÄsom Infrastruktur, Automotive, Medicin och Industri. SBS strategin fokuserar pÄ har idag tvÄ parallella strategier; dels en fokusering pÄ ett antal marknadssegment för de större kunderna och dels SBS för de mindre och mellanstora kunderna, i syfte att öka kundnyttan, förbÀttra vÄr konkurrenskraft och öka vÄra marknadsandelar", sÀger Björn Burklint Vd för Flextronics Sverige.

De lokala kunderna skall bara behöva ha en kontaktperson och denna person fortsÀtter att vara huvudkontakt nÀr kunden i frÄga vill skala upp sin produktion inom Flextronics. Riktigt stora volymer skickas till de stora industriparkerna medan de mindre serierna tillverkas i exempelvis Karlskrona.

Idag tillhör 80 % av Flextronics fabriker i Europa SBS, dÀr det handlar om mindre serier, "high-mix" samt prototyper och industrialisering.

Flextronics vill sÄ tidigt som möjligt komma in i produktlivscykeln av en produkt. Helst av allt vill man pÄ Flextronics fÄ samarbeta med kunden redan pÄ designstadiet. Detta för att i samtliga led frÄn design hela vÀgen till logistiken av en produkt kunna optimera arbetet för att kunna fÄ ner de totala kostnaderna. Dessutom kan Flextronics pÄ lokal nivÄ utnyttja sin globala storhet nÀr det gÀller att pressa priserna pÄ material och komponenter. Eftersom Flextronics globalt köper in stora mÀngder material kan man till kund ofta erbjuda helt andra priser Àn man skulle kunna ha gjort om materialinköpen varit till lÀgre volymer.
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-17 14:20 V11.11.0-2