Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Stefan Larsson Krönikor | 21 oktober 2003

En Grönstedts, tack!

En morgon när det ringde så ställdes frågan hur det kom sig att vi kan jobba med Kinesiska leverantörer när det finns Europeiska och till och med svenska i detta fall.

Samtidigt som frågan ställs kan vi läsa i tidningen att Electrolux högsta chefer är i Kina för att tittar på nya underleverantörer. Det intressanta i detta och andra liknande fall är frågeställningen "vad kan vi producera i Sverige för allt är ju så pass billigt i Kina"? För med ena handen ska vi alltså köpa deras produkter som kanske sätts samman i Sverige och med andra handen är vi för dyra i Sverige på att producera, patriotismen ska spegla igenom på gräsrotsnivå men inte i ledningens inköpskostnader. Hur gick det då med frågan om hur vi kan arbeta med Kinesiska leverantörer? Snabbheten, svaren kommer på ett par timmar och leveranser inom 4 veckor med kvalitet som är i nivå med de bästa amerikanska och europeiska leverantörerna. Affärstävlingen har gått från att vara så effektiv i produktionen som möjligt till att ha rätt varumärke i alla lägen. Varumärke är det allenarådande och finns där som en reflektion av företagets agerande. Alla har en åsikt om olika varumärken och då främst våra Svenska klenoder. Vi sluter upp bakom dom och handlar dom för vilka pengar som helst, för svenskt ska det vara. Vi har Grönstedts i Sverige och Norge har sin Bache Gabrielsen som för övrigt anses för värdefull att byta bort. En flaska Bache Gabrielsen i utbyte mot en Grönstedts Extra hade vi kommit överens om, min Norgebekant och jag. Han fick sin flaska men jag såg aldrig röken av någon Bache Gabrielsson från honom. Jag har fortfarande inte fått känna på dess smak som för övrigt ska vara en smakrik, druvig, balanserad Cognac med fatkaraktär, inslag av citrus och aprikos. Trotts detta gäller " - en Grönstedts till kaffet, tack" men en dag då kanske jag också får prova Norges nationalklenod. Samtidigt som frågan ställs kan vi läsa i tidningen att Electrolux högsta chefer är i Kina för att tittar på nya underleverantörer. Det intressanta i detta och andra liknande fall är frågeställningen "vad kan vi producera i Sverige för allt är ju så pass billigt i Kina"? För med ena handen ska vi alltså köpa deras produkter som kanske sätts samman i Sverige och med andra handen är vi för dyra i Sverige på att producera, patriotismen ska spegla igenom på gräsrotsnivå men inte i ledningens inköpskostnader. Hur gick det då med frågan om hur vi kan arbeta med Kinesiska leverantörer? Snabbheten, svaren kommer på ett par timmar och leveranser inom 4 veckor med kvalitet som är i nivå med de bästa amerikanska och europeiska leverantörerna. Affärstävlingen har gått från att vara så effektiv i produktionen som möjligt till att ha rätt varumärke i alla lägen. Varumärke är det allenarådande och finns där som en reflektion av företagets agerande. Alla har en åsikt om olika varumärken och då främst våra Svenska klenoder. Vi sluter upp bakom dom och handlar dom för vilka pengar som helst, för svenskt ska det vara. Vi har Grönstedts i Sverige och Norge har sin Bache Gabrielsen som för övrigt anses för värdefull att byta bort. En flaska Bache Gabrielsen i utbyte mot en Grönstedts Extra hade vi kommit överens om, min Norgebekant och jag. Han fick sin flaska men jag såg aldrig röken av någon Bache Gabrielsson från honom. Jag har fortfarande inte fått känna på dess smak som för övrigt ska vara en smakrik, druvig, balanserad Cognac med fatkaraktär, inslag av citrus och aprikos. Trotts detta gäller " - en Grönstedts till kaffet, tack" men en dag då kanske jag också får prova Norges nationalklenod. Stefan Larsson
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-10-11 15:09 V14.5.0-2