Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Stefan Larsson Krönikor | 11 november 2003

Tronskifte

Hur kommer framtiden att se ut med den mÀngd av fantastiska Kinesiska leverantörer och tillverkare som kommer upp? Den senaste omnÀmnda TCL som förutsÀgs att slÄ bÄde Sony och Panasonic pÄ fingrarna för att sedan peta ner dem frÄn toppen.
Denna vecka meddelade TCL och Thomson, den Franska TV tillverkaren som ocksÄ Àger den Amerikanska TV tillverkaren RCA ett joint venture, om tillverkning av 18 miljoner TV apparater och 4 miljoner DVD spelare.

TLC Àr ett företag som tillverkar TV, DVD, Mobiltelefoner och Vitvaror.

För endast tvÄ decennier sedan var det ett litet kÀllarföretag och nu en av de stora som ska ta ner Sony frÄn tronen som vÀrldens nr 1, tv tillverkare. TillvÀxten för ett företag som TLC Àr en "success story" för det moderna Kina, dÀr tillverkare armbÄgar ut ledande Japanska elektronik giganter. Precis som Sony och Panasonic som en gÄng i tiden slog sig fram som toppmÀrkena börjar Kinesiska tillverkare som TCL, Haier, Konka och Midea positionera sig som större tillverkare för vÀrldsmarknaden av TV apparater. NÀr namnet fortfarande lÄter annorlunda och har dÄlig igenkÀnning i VÀst, har de redan skaffat sig ett starkt fotfÀste i Asien.*

I mÄngt och mycket sÄ Àr konkurrensen över oss redan nu inom allt som har med elektronik att göra, men vi har bara inte kÀnt av den i reda pengar. Hur ska vi dÄ vÀrja oss frÄgar vi oss samtidigt som om vi ser pÄ nÀr tom ett Franskt bolag skriver avtal med Kina, dÄ Àr de verkligen att ta pÄ allvar. Alla har vi vÄr egen vision om hur vi ska bemöta konkurrensen men ocksÄ hur stark den kommer att bli Àr det ingen som Ànnu anar.

Min vision ligger i och för sig helt klar, men samtidigt ÀrfrÄgan hur ska vi inom den industriella elektroniken bemöta leverantörer som levererar perfekt kvalitet till halva priset med en leveranstid om 1-3 veckor. Kanske med en högre grad av standardisering, eller bÀttre anpassad produktionsutrustning med integrerad kvalitetssÀkring, inte vet jag om det Àr rÀtt! Men framförallt handlar det om att Àndra vÄra interna och externa strukturer. Vi kan inte slÄss mot nÄgon som har som enda mÄl att bli bÀttre Àn sina konkurrenter pÄ alla plan om vi kÀnner att vi har det faktiskt bra som vi har det. Just nu Àr nÄgon som Àr nöjd helt död, han finns inte

Alla företag eller personer Àr sig sjÀlv nÀrmast men vad Àr det som Àr vÀrre med Kina Àn med USA eller för den delen Finland. Troligtvis ingenting men se till att du Àr beredd att inleda ett arbete att inta tronen för tar inte du chansen kommer garanterat ett Kinesiskt bolag att chansen.

Jag tror pÄ Kina som en fantastisk möjlighet att utnyttja till billigare komponentförsörjning för att se till uppnÄ mina egna (företagets) högt stÀllda mÄl och visioner. Dessutom har de Europiska och Amerikanska leverantörerna bitit sig sjÀlva i svansen med produktionsneddragningar och stÀngningar av fabriker osv. Ser vi pÄ den nu kommande allokeringen, kommer ingen av dem att kunna leverera i tillrÀcklig omfattning emedan Kineserna kommer att klara av det och samtidigt ta nya marknadsandelar.

" Jaha, du har inte kÀnt av nÄgra tecken pÄ förestÄende allokering, skyll inte pÄ mig för nu vet du i alla fall."

Stefan Larsson

KĂ€lla: Mercuri News
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-01-11 20:28 V11.10.27-2