Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 01 mars 2006

Nokia och Sony Ericsson käkar marknadsandelar

Analysföretaget Gartner hÄller fast vid att mobilmarknaden kommer att vÀxa ca 10-15% i Är jÀmfört med 2005 dÄ ca 817 miljoner mobiltelefoner sÄldes. Nokia och Sony Ericsson visade ett positivt fjÀrde kvartal i 2005 och vÀntas vÀxa ytterligare under 2006.
BĂ„de Nokia och Sony Ericsson ökade sina marknadsandelar i fjĂ€rde kvartalet 2005. Under helĂ„ret 2005 ökade Nokias marknadsandel frĂ„n 30,7% till 32,5% och Sony Ericsson ökade marginellt frĂ„n 6,2% till 6,3 %. VĂ€rldstvĂ„an Motorola ökade sina marknadsandelar frĂ„n 15,4% till 17,7%. "Benq hade ett positivt kvartal, med en lyckad försĂ€ljning av sin designade CL75 Poppy. Det hade vi inte rĂ€knat med och Benq kanske fĂ„r fart sĂ„ fort bolagets produkter kommer ut till konsument", sĂ€ger Carolina Milanesi till di.se. Sony Ericssons uppgĂ„ng i fjĂ€rde kvartalet till 6,9% jĂ€mfört med 6,7% kvartalet innan kan ha fĂ„tt en extra skjuts av det lĂ„nade varumĂ€rket ”Walkman” frĂ„n Sony. Sony Ericssons Walkman-mobiler har blivit en försĂ€ljningssuccĂ© och nu lĂ„nar man Ă€ven Sonys ”Cybershot” till sina kameratelefoner. Det Ă„terstĂ„r att se hur mycket detta kommer att vĂ€ga in i försĂ€ljningen.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-15 09:57 V12.1.1-1