Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 17 mars 2006

EEPAB fokuserar på produktionsanpassning

Eskilstuna Elektronikpartner AB(EEPAB) vill precis som mÄnga andra erbjuda sina kunder en helhetslösning. Men det som skiljer EEPAB frÄn sina branschkollegor Àr var man har sin kÀrnverksamhet.
MÄnga av Europas kontraktstillverkare profilerar sig som elektroniktillverkare som genom sin helhetssyn ocksÄ kan erbjuda design och utvecklingstjÀnster samt Àven logistik mm. Detta gör de för att i den alltmer pressade situationen i Elektronikeuropa skaffa sig konkurrensfördelar. EEPAB har profilerat sig lite annorlunda. -Vi vill inte profilera oss som bara en elektroniktillverkare. VÄr kÀrnverksamhet Àr produktutveckling och produktionsanpassning, sÀger EEPABs VD Mikael Joki till evertiq. EEPAB lÀgger inte heller sÄ stor prestige i tillverkningen. -VÄr tillverkning Àr ju inget mÀrkvÀrdigt. Det ser ungefÀr likadant ut hos alla tillverkare, sÀger Mikael Joki. -Vi vill kunna vara ett stöd för kunden. Kunden Àr förstÄs fri att ta sin produkt nÄgon annan stans nÀr den vill, fortsÀtter han. Det Àr i konstruktionen och i produktionsanpassningen som vi Àr duktiga, sÀger Mikael Joki. Eskilstuna Elektronikpartner har, precis som mÄnga andra kontraktstillverkare, ocksÄ utvecklat egna standardprodukter som man erbjuder till sina kunder. Det Àr frÀmst inom givare man Àr duktiga pÄ detta. EEPAB har under alla Är gÄtt sakta men sÀkert framÄt. Med en lÄngsam men stabil tillvÀxt hoppas Eskilstuna Elektronikpartner nÄ sitt mÄl pÄ 40 miljoner kronor i omsÀttning. Förra Äret hade man en omsÀttning pÄ 29 MSEK och i Är har man budgeterat med 33 miljoner. Dock ser det ut som att man i Är kommer att nÄ 36 MSEK i omsÀttning. EEPAB levererar allra mest till industri, fordonselektronik och medicinteknik. Stora företag som Volvo, Scania och ASSA Àr idag kunder hos EEPAB. Just nu snurrar hjulen pÄ vÀldigt bra hos EEPAB som faktiskt har börjat mÀrka att deras kunder börjar ta hem jobb till Sverige igen. BÄde frÄn Kina, Estland och Italien har produkter kommit hem till Eskilstuna. Ett led i jakten pÄ konkurrenskraft har varit att kunna erbjuda bra priser till sina kunder. EEPAB har under mÄnga Är varit ett sunt företag med mÄttlig vinst. Sex procents vinst förra Äret och Ätta procents vinst i Är. Den fjÀrde april sjösÀtter EEPAB ett Lean-projekt som ytterligare skall förbÀttra effektiviteten och dÀrmed kunna erbjuda Ànnu lÀgre priser till sina kunder.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-15 09:57 V12.1.1-2