Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Elektronikproduktion | 17 mars 2006

EEPAB fokuserar på produktionsanpassning

Eskilstuna Elektronikpartner AB(EEPAB) vill precis som många andra erbjuda sina kunder en helhetslösning. Men det som skiljer EEPAB från sina branschkollegor är var man har sin kärnverksamhet.
Många av Europas kontraktstillverkare profilerar sig som elektroniktillverkare som genom sin helhetssyn också kan erbjuda design och utvecklingstjänster samt även logistik mm. Detta gör de för att i den alltmer pressade situationen i Elektronikeuropa skaffa sig konkurrensfördelar. EEPAB har profilerat sig lite annorlunda. -Vi vill inte profilera oss som bara en elektroniktillverkare. Vår kärnverksamhet är produktutveckling och produktionsanpassning, säger EEPABs VD Mikael Joki till evertiq.

EEPAB lägger inte heller så stor prestige i tillverkningen. -Vår tillverkning är ju inget märkvärdigt. Det ser ungefär likadant ut hos alla tillverkare, säger Mikael Joki. -Vi vill kunna vara ett stöd för kunden. Kunden är förstås fri att ta sin produkt någon annan stans när den vill, fortsätter han. Det är i konstruktionen och i produktionsanpassningen som vi är duktiga, säger Mikael Joki.

Eskilstuna Elektronikpartner har, precis som många andra kontraktstillverkare, också utvecklat egna standardprodukter som man erbjuder till sina kunder. Det är främst inom givare man är duktiga på detta.

EEPAB har under alla år gått sakta men säkert framåt. Med en långsam men stabil tillväxt hoppas Eskilstuna Elektronikpartner nå sitt mål på 40 miljoner kronor i omsättning. Förra året hade man en omsättning på 29 MSEK och i år har man budgeterat med 33 miljoner. Dock ser det ut som att man i år kommer att nå 36 MSEK i omsättning.

EEPAB levererar allra mest till industri, fordonselektronik och medicinteknik. Stora företag som Volvo, Scania och ASSA är idag kunder hos EEPAB. Just nu snurrar hjulen på väldigt bra hos EEPAB som faktiskt har börjat märka att deras kunder börjar ta hem jobb till Sverige igen. Både från Kina, Estland och Italien har produkter kommit hem till Eskilstuna.

Ett led i jakten på konkurrenskraft har varit att kunna erbjuda bra priser till sina kunder. EEPAB har under många år varit ett sunt företag med måttlig vinst. Sex procents vinst förra året och åtta procents vinst i år. Den fjärde april sjösätter EEPAB ett Lean-projekt som ytterligare skall förbättra effektiviteten och därmed kunna erbjuda ännu lägre priser till sina kunder.

Kommentarer

Vänligen notera följande: Kritiska kommentarer är tillåtna och till och med uppmuntrade. Diskussioner är välkomna. Verbala övergrepp, förolämpningar, rasistiska och homofobiska kommentarer är inte tillåtna och sådana inlägg kommer att raderas.
Visa fler nyheter
2018-06-15 00:12 V9.6.1-1