Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Komponenter | 17 mars 2006

Ny forskning ska leda till<br>bättre fordonselektronik

Dagens fordon innehÄller allt mer elektronik, och nÀr det uppstÄr fel beror det till stor del pÄ problem med elektriska kontakter. Tag Hammam har undersökt tennbelagda kontakter, som Àr den vanligaste typen, och visar i sin avhandling hur de bryts ned samt hur de kan förbÀttras.
MÀngden elektronik i fordon ökar snabbt och sÄ Àven antalet elektronikfel. Av dessa fel Àr cirka 30-60 procent relaterade till problem med elektriska kontakter. Antalet kontakter i en modern bil uppgÄr till 2000-3000 stycken, och Ärligen tillverkas det 150 miljarder kontakter dÀr var och en förvÀntas fungera felfritt i tvÄ Ärtionden. Huvudandelen av dessa Àr tennkontakter, som klarar vanlig korrosion bra, men Àr kÀnsliga för vibrationer. - Ett stort problem Àr att provning och testning av tennkontakter idag inte Àr anpassade för de förhÄllanden som styr nedbrytningen av en tennkontakt, sÀger Tag Hammam. Designen av en kontakt styrs av ett antal motstridiga krav. En lÄg instickskraft Àr önskvÀrd, vilket idag uppnÄs genom att göra allt tunnare tennbelÀggningar. Detta leder dock i sin tur till ökad risk för vibrationsinducerad korrosion, sÄ kallad fretting. För att fÄ en bra elektrisk kontakt Àr det vidare nödvÀndigt att ytoxiden skrapas av nÀr kontakten sticks in, men med allt tunnare tennbelÀggningar ökar risken pÄtagligt att det översta mjuka tennskiktet snabbt nöts bort nÀr kontakten sticks in. DÀrmed reduceras möjligheterna att fÄ en bra elektrisk kontakt. Tag Hammam har under sitt avhandlingsarbete karakteriserat och förklarat egenskaperna hos tennbelagda kontakter, samt föreslagit lÀmpliga provmetoder. Avhandlingen visar att man med konventionella instrument kan detektera mikroglidning i en kontakt, orsakad av vibrationer, genom att analysera bruset i spÀnningsfallet över kontakten. Mikroglidning leder till fretting och en pÄtaglig risk för kontakthaveri. - Detta kan vara ett sÀtt att testa om en kontakt kommer att drabbas av fretting under drift, sÀger Tag Hammam. Han har ocksÄ undersökt hur nedbrytningen av en kontakt orsakad av vibrationer gÄr till och visar hur denna nedbrytning kan minskas genom att tillsÀtta mycket smÄ mÀngder additiv till tennet. Tag Hammam Àr anstÀlld vid Korrosions- och Metallforskningsinstitutet AB (KIMAB) dÀr han utfört forskningsarbetet i samarbete med Uppsala universitet.
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-21 14:28 V12.2.5-1