Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Maksim-pasko-dreamstime.com Elektronikproduktion | 28 februari 2012

Tre lärdomar om elektronikbranschen

Elektronikbranschen Àr idag en bransch i förÀndring och man mÄste lÀra sig att hantera frÄgor som obalans i betalningsvillkor, osund prispress, polarisering och krympning av branschen. Andrej Scepanski vill dela med sig av nÄgra lÀrdomar.
1. FrĂ„n kristiden kan jag notera att attityden hos vĂ„ra leverantörer var vĂ€ldigt glĂ€djande genom att alla försökte hjĂ€lpa varandra med leveranser och betalningar. NĂ„gra av kunderna valde en annan vĂ€g i kampen om att rĂ€dda sitt eget skin. Det var att kringgĂ„ överenskomna betalningsvillkor. En del stĂ€llde in sina betalningar helt. Den vanliga kredittiden pĂ„ 30-45 dagar omförhandlades till 45-60, men i praktiken slutade det pĂ„ 90-120 dagar. Det som skulle komma ut frĂ„n oss till underleverantörer stannade oftast pĂ„ 60 dagar. Redan dĂ€r hamnar man pĂ„ minus i cash flow och factoring fungerar inte heller i sĂ„dant fall. Det blir ett hĂ„l och man fĂ„r pumpa in egna pengar.© Andrej Scepanski Det Ă€r i och för sig ett Ă„terkommande problem. Om branschen (alla andra ocksĂ„) inte kan sanera sig sjĂ€lv sĂ„ mĂ„ste vi fĂ„ hjĂ€lp via en lagstiftning som kan reglera detta pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt. 2. Vi alla vet ju att kvalitet kostar pengar men brist pĂ„ kvalitet kostar Ă€nnu mera. Det finns dock kunder som vill göra livet för sina leverantörer Ă€nnu tuffare och medvetet försöker pressa ner priser. De vill gĂ€rna köpa en ”mercedes” till samma pris som en ”ford” eller gör en bestĂ€llning pĂ„ en stycketillverkad ”maseratti” men vill betala som för en masstillverkad ”fiat”. Det fungerar inte i lĂ€ngden, det Ă€r inte hĂ€lsosamt för branschen. Dessa ekvationer gĂ„r inte ihop. 3. Branschen gĂ„r mot en polarisering som nĂ€ringslivet i övrigt, dĂ€r pĂ„ ena sidan har vi 4-5 stora aktörer och pĂ„ andra smĂ„ familjeföretag som spelar pĂ„ helt andra villkor. Det skapar brist pĂ„ konkurrens och risk för bildning av priskarteller. De stora tar volymproduktion och de smĂ„ fĂ„r kĂ€mpa om de lokala affĂ€rerna. Det gör att branschen krymper. DĂ€rför behövs det flera medelstora stabila företag i den storlek som tidigare Lindebergh som börjar saknas i branschen för att fylla luckan mellan stora och smĂ„. Jag har en teori och tror att gapet kan överbryggas med hjĂ€lp av utlĂ€ndska företag som kan etableras i Sverige. Det finns en het affĂ€rsmöjlighet för till exempel flera polska kontraktstillverkare som under flera Ă„r har haft ett omfattande samarbete med svenska kontraktstillverkare och har bĂ„de yrkeskunnande, erfarenhet, modern maskinpark och överhuvudtaget all den potential som krĂ€vs. FrĂ„gan Ă€r dock om de vĂ„gar. Polska kontraktstillverkare inriktar sig idag inom EU pĂ„ Tyskland och England huvudsakligen. Sverige Ă€r ett av vĂ€rldens mest internationaliserade lĂ€nder. Trots det Ă€r det fortfarande fĂ„ mindre och medelstora svenska företag som direkt exporterar. Det ser jag som min mission och insats inom industrin, inte minst elektronik – att ta företag ut i Europa (till en början). Svenska underleverantörer producerar varor som passar för export till hela vĂ€rldens marknad. MĂ„nga underleverantörer saknar dock kapacitet att ta sig an stora affĂ€rer, oftast pĂ„ grund av bristen pĂ„ kunskap, brist pĂ„ strategi, slumpmĂ€ssighet, begrĂ€nsningar pĂ„ personal och kapital. Just denna kompetens Ă€r vad Artisma Consulting/Svensk Enterprise Partner arbetar med att tillhandahĂ„lla menar Andrej Scepanski. De flesta av de mindre svenska företagen bedömer enlligt Sinf att det Ă€r Polen, Tyskland, Storbritannien, Ryssland och Kina som utöver de nordiska lĂ€nderna Ă€r viktigast för dem angĂ„ende morgondagens export. Alla kan inte vara överallt samtidigt. Börja i nĂ€romrĂ„det. Polen erbjuder lysande affĂ€rsmöjligheter. Polen har Ă€ndrat sin karaktĂ€r frĂ„n legotillverkare till en kraftigt vĂ€xande konsumtionsnation med snart 40 miljoner konsumenter. De mĂ„nga infrastrukturprojekten skapar affĂ€rsmöjligheter Ă€ven för elektronik/it/mekatronik – trafikbevakning/-styrning, signalöverföring/ -förstĂ€rkning, navigering, telekom. MĂ„nga duktiga svenska teknik och elektronikbolag kan ha sin chans hĂ€r. Ytterligare affĂ€rsmöjligheter för elektronikföretag finns i branscher med stora statliga satsningar inom energisektorn, förnyelsebarenergi, avfallshantering, Ă„tervinning, miljöteknik. I Polen finns tillgĂ„ng till ung, vĂ€lutbildad, arbetsvillig arbetskraft och nyfiken nation av 38 miljoner konsumenter. Attraktiva löneförhĂ„llanden och förnuftig arbetsmarknadspolitik skapar ett bra nĂ€ringslivsklimat för privata investerare. Den egna valutan (zloty) Ă€r stabil men med konkurrensfördelar gentemot andra valutor och skyddar marknaden mot externa kriser – dĂ€r har vi ytterligare ett vinnande koncept. Det Ă€r ocksĂ„ lĂ€ttare att komma in pĂ„ den tyska marknaden via Polen eller etablera en verksamhet i Ukraina som om 10 Ă„r kommer att spela samma roll som Polen gjorde för 10 Ă„r sedan. LĂ€s ocksĂ„ del 1
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2019-02-20 12:04 V12.2.3-1