Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Maksim-pasko-dreamstime.com Elektronikproduktion | 28 februari 2012

Tre lärdomar om elektronikbranschen

Elektronikbranschen Àr idag en bransch i förÀndring och man mÄste lÀra sig att hantera frÄgor som obalans i betalningsvillkor, osund prispress, polarisering och krympning av branschen. Andrej Scepanski vill dela med sig av nÄgra lÀrdomar.
1. FrÄn kristiden kan jag notera att attityden hos vÄra leverantörer var vÀldigt glÀdjande genom att alla försökte hjÀlpa varandra med leveranser och betalningar. NÄgra av kunderna valde en annan vÀg i kampen om att rÀdda sitt eget skin. Det var att kringgÄ överenskomna betalningsvillkor. En del stÀllde in sina betalningar helt.

Den vanliga kredittiden pÄ 30-45 dagar omförhandlades till 45-60, men i praktiken slutade det pÄ 90-120 dagar. Det som skulle komma ut frÄn oss till underleverantörer stannade oftast pÄ 60 dagar. Redan dÀr hamnar man pÄ minus i cash flow och factoring fungerar inte heller i sÄdant fall. Det blir ett hÄl och man fÄr pumpa in egna pengar.© Andrej Scepanski

Det Àr i och för sig ett Äterkommande problem. Om branschen (alla andra ocksÄ) inte kan sanera sig sjÀlv sÄ mÄste vi fÄ hjÀlp via en lagstiftning som kan reglera detta pÄ ett bÀttre sÀtt.

2. Vi alla vet ju att kvalitet kostar pengar men brist pĂ„ kvalitet kostar Ă€nnu mera. Det finns dock kunder som vill göra livet för sina leverantörer Ă€nnu tuffare och medvetet försöker pressa ner priser. De vill gĂ€rna köpa en ”mercedes” till samma pris som en ”ford” eller gör en bestĂ€llning pĂ„ en stycketillverkad ”maseratti” men vill betala som för en masstillverkad ”fiat”. Det fungerar inte i lĂ€ngden, det Ă€r inte hĂ€lsosamt för branschen.

Dessa ekvationer gÄr inte ihop.

3. Branschen gÄr mot en polarisering som nÀringslivet i övrigt, dÀr pÄ ena sidan har vi 4-5 stora aktörer och pÄ andra smÄ familjeföretag som spelar pÄ helt andra villkor. Det skapar brist pÄ konkurrens och risk för bildning av priskarteller. De stora tar volymproduktion och de smÄ fÄr kÀmpa om de lokala affÀrerna. Det gör att branschen krymper. DÀrför behövs det flera medelstora stabila företag i den storlek som tidigare Lindebergh som börjar saknas i branschen för att fylla luckan mellan stora och smÄ.

Jag har en teori och tror att gapet kan överbryggas med hjÀlp av utlÀndska företag som kan etableras i Sverige. Det finns en het affÀrsmöjlighet för till exempel flera polska kontraktstillverkare som under flera Är har haft ett omfattande samarbete med svenska kontraktstillverkare och har bÄde yrkeskunnande, erfarenhet, modern maskinpark och överhuvudtaget all den potential som krÀvs. FrÄgan Àr dock om de vÄgar. Polska kontraktstillverkare inriktar sig idag inom EU pÄ Tyskland och England huvudsakligen.

Sverige Àr ett av vÀrldens mest internationaliserade lÀnder. Trots det Àr det fortfarande fÄ mindre och medelstora svenska företag som direkt exporterar.

Det ser jag som min mission och insats inom industrin, inte minst elektronik – att ta företag ut i Europa (till en början). Svenska underleverantörer producerar varor som passar för export till hela vĂ€rldens marknad. MĂ„nga underleverantörer saknar dock kapacitet att ta sig an stora affĂ€rer, oftast pĂ„ grund av bristen pĂ„ kunskap, brist pĂ„ strategi, slumpmĂ€ssighet, begrĂ€nsningar pĂ„ personal och kapital.

Just denna kompetens Àr vad Artisma Consulting/Svensk Enterprise Partner arbetar med att tillhandahÄlla menar Andrej Scepanski.

De flesta av de mindre svenska företagen bedömer enlligt Sinf att det Àr Polen, Tyskland, Storbritannien, Ryssland och Kina som utöver de nordiska lÀnderna Àr viktigast för dem angÄende morgondagens export.

Alla kan inte vara överallt samtidigt. Börja i nÀromrÄdet. Polen erbjuder lysande affÀrsmöjligheter. Polen har Àndrat sin karaktÀr frÄn legotillverkare till en kraftigt vÀxande konsumtionsnation med snart 40 miljoner konsumenter.

De mĂ„nga infrastrukturprojekten skapar affĂ€rsmöjligheter Ă€ven för elektronik/it/mekatronik – trafikbevakning/-styrning, signalöverföring/ -förstĂ€rkning, navigering, telekom. MĂ„nga duktiga svenska teknik och elektronikbolag kan ha sin chans hĂ€r.

Ytterligare affÀrsmöjligheter för elektronikföretag finns i branscher med stora statliga satsningar inom energisektorn, förnyelsebarenergi, avfallshantering, Ätervinning, miljöteknik.

I Polen finns tillgĂ„ng till ung, vĂ€lutbildad, arbetsvillig arbetskraft och nyfiken nation av 38 miljoner konsumenter. Attraktiva löneförhĂ„llanden och förnuftig arbetsmarknadspolitik skapar ett bra nĂ€ringslivsklimat för privata investerare. Den egna valutan (zloty) Ă€r stabil men med konkurrensfördelar gentemot andra valutor och skyddar marknaden mot externa kriser – dĂ€r har vi ytterligare ett vinnande koncept.

Det Àr ocksÄ lÀttare att komma in pÄ den tyska marknaden via Polen eller etablera en verksamhet i Ukraina som om 10 Är kommer att spela samma roll som Polen gjorde för 10 Är sedan.

LÀs ocksÄ del 1
Annons
Annons
Annons
Annons
Visa fler nyheter
2018-12-13 13:08 V11.10.14-2