Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Dake / Wikipedia Commons
Analys |

Del 2: Hur trodde man 1901 att teknologin skulle se ut idag

Vi bygger på med lite fler förutsägelser i den näst sista delen av krönikan "Hur trodde man 1901 att teknologin skulle se ut idag?"

[chapter-index=Index Head link-to=27796,27797]Navigera:[/chapter-index]Förutsägelse: Kolkraften slopas, vattenkraften in. Tanken var här att kolet – i form av oren energikälla skulle ha försvunnit och ersatts med vattenkraften. Det här var givetvis innan man fullt kände till framtidens glupande aptit på energi – och innan kärnkraftens ankomst. Idag vet vi att kol fortfarande eldas friskt trots varningar om klimatpåverkan. Däremot har vattenkraften inte tagit över som den helt dominerande formen av energikälla. Idag utmanar nya former av miljövänlig energi. Solpaneler har fått sitt genomslag och vågornas kraft tämjs i jakten på elektricitet. Förutsägelse: Den ljudfria staden. Bilar förbjuds på gatorna. Trafiken läggs istället under jord eller högt ovanför staden. Okej, här har vi fortfarande en del att arbeta på. Gatorna är mer trafikerade än någonsin. Luftföroreningar ligger täta över många storstäder. Bara nu i veckan meddelade Paris att man tills vidare får köra sin bil varannan dag i ett försök att minska föroreningar. När det gäller utsläpp förresten, Toyota presenterade också nymodigheter under CES. Deras FCV Hydrogen Electric Vehicle drivs av vätgas och syrgas som kombineras för att skapa elektricitet och vatten. Biltrafiken stannar däremot än så länge ovan jord, får vi konstatera. Den självkörande bilen är i varje fall på väg. Det var en av de stora trenderna på årets konsumentmässa CES. Både Robert Bosch LLC och Audi visade upp teknologi inom detta. Från svenskt håll drivs utveckling av bland annat Volvo. (Som en not, var är de flygande bilarna som figurerat friskt i sci-fi-inspirerade filmer sedan länge? Jag väntar spänt.) Förutsägelse: Fotografier kan telegraferas från vilket avstånd som helst. Och bilderna är helt i färg. Det här är nästan skrämmande spot-on. Facebook, Instagram eller moderna nyhetsförmedlare - händer något finns bilden uppe några minuter eller sekunder senare. Inte minst har vi idag också möjligheten att MMS:a bilden direkt till en annan användare som då har den i sin hand och kan välja att exempelvis skriva ut den – i full färg. Förutsägelse: Bilar är billigare än vad hästen är idag. Bilarna kommer också att ersätta hästarnas roller. Jag har förgäves (och tro nu inte att jag gav upp för enkelt!) försökt hitta en tillförlitlig källa till vad en häst kostade runt sekelskiftet 1900. Det är dock oklart vad författaren här menade då hästar givetvis varierade lika mycket i pris som bilar idag gör. Det vi kan konstatera är dock att fordon idag ersatt hästen. Marknaden för arbetsfordon är stor och sysselsätter mängder av människor. Alltifrån avancerade styrsystem, 3d-kameror, sensorer och radar hjälper idag fordonen att bli än mer intelligenta (och kanske även göra människans inblandning obsolet?) Förutsägelse: Snabba elektriska kryssningsfartyg kommer tillryggalägga sträckan Liverpool-New York på två dagar. De kan också dyka under vatten vid stormar. Förra året presenterades kryssningsfartyget Francisco. Med en topphastighet på 67 mph eller 58,1 knop (och med kapacitet att ta över 1000 passagerare) är det världens snabbaste kryssningsfartyg för tillfället. Det går dock inte sträckan Europa-USA utan håller till vid Argentina. Skeppet kan emellertid inte dyka. Närmast denna egenskap är kanske i så fall koncept-designen i form av lyxyachten Migaloo. Fartyget som är över 100 meter långt har sex våningar. Och kan dyka till ett djup av 240 meter, om användaren känner ett behov därav. Förutsägelse: Luftskepp härskar i luften – används dock mest för militära och vetenskapliga ändamål. Luftskeppet var på denna tiden det senaste. Flygplanet – tanken på att objekt som är tyngre än luften kan flyga - hade inte kommit långt i utvecklingen. Luftskeppet tappade snabbt sin popularitet efter Hindenburg-affären och flygplanet tog snabbt över luftherraväldet. Världskrigen var här starka pådrivare av teknologi-sprången som ledde till dagens kommersiella luftfart. Luftskeppet har dock fått något av en renässans och flera projekt som inkluderar frakt- och passagerarluftskepp finns på bordet. Däremot har vi ju idag en tämligen stark kommersiell flygplansflotta. Siffror från International Civil Aviation Organization anger att 2,9 miljarder resor gjordes med flyg under 2012. Flera bolag tävlar om att tillverka nästa generation av luftens bränslesnåla giganter – för att inte tala om alla de system som används på marken för att guida flygplanen rätt. Förutsägelse: Stora befästningar rusar över landskapet. [chapter-index=Index Head link-to=27796,27797]Navigera:[/chapter-index]Här blir det lite av en tolkningsfråga. Tyskland hade vid andra världskriget förvisso en del planer på att bygga absurt stora stridsvagnar, men dessa lämnade sedan aldrig ritbordet för att faktiskt delta i striderna. Dagens stridsfordon är förvisso teknologiska under i sin egen mening, försedda med allehanda system som är väl så futuristiska. Om de kan räknas som rullande fästningar låter jag vara osagt. Vi lämnar denna punkt, men vem vet, kanske någon vid försvarsbolagen plockar upp där vi avslutar. Till sista delen ->

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-25 14:09 V22.4.31-2
Annons
Annons