Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
  • /
  • /
Elektronikproduktion |

Fem år efter Partnertech-köpet befinner sig Scanfil i en “förnämlig sits”

Fem år efter förvärvet av Partnertech har det hänt en hel del hos Scanfil i Malmö. Dels genom introduktionen av kollaborativa robotar och en hemstad som fullkomligt blomstrar. Två nyckelfaktorer som gör att man i dag befinner sig i en “förnämlig sits”.

Pulsen är hög hos Scanfil i Malmö. En bra bit av december är avklarad och det arbetas febrilt i fabriken på Bronsyxegatan för att bli klara innan julen tar över samhället. En välbehövlig vila står runt hörnet. Året har, som vi har konstaterat många gånger tidigare, varit allt annat än normalt. Hos kontraktstillverkaren i den skånska metropolen har de större kunderna dragit ner på sina ordrar, medan de mindre företagen växer. Men faktum kvarstår att det taktas på för fulla muggar. 2020 är speciellt även av en annan anledning för bolaget. Det har nämligen gått fem år sedan ett av det gångna decenniets mest uppmärksammade affärer ägde rum: Scanfils förvärv av Partnertech. Och mycket har hänt sedan dess. Luciano Pasquariello, stationerad i Malmö som bolagets Global Sales Manager, var mitt i smeten när bomben slog ned och har under åren som gått varit med på en expansiv resa. Och det syns dels i sifferprotokollet. – Scanfil gick från en årsomsättning på 2,5 miljarder innan förvärvet till 5 miljarder kronor. Och på de gångna fem åren har vi ökat 20%, säger Luciano till Evertiq. Hemma i Malmö har siffran över tid klättrat från en bit över över 300 miljoner till att nu för tiden ligga stabilt på omkring 360 miljoner kronor. Besättningen har även den successivt ökat från 122 till att sysselsätta 140 anställda. – Från att mer eller mindre ha varit förknippade med ett trevligt geografiskt läge är vi i dag en specialistfabrik. Vi tillverkar kretskort, gör prototyper och är ett utvecklingsstöd som strävar efter att komma in i ett tidigt skede för att arbeta nära kunden, säger Luciano. Investeringarna i Malmöfabriken ligger i regel på sju till tio miljoner kronor per år. Merparten går till uppgraderingar, till exempel modernisering av selektivlödningen, medan drygt en halv miljon används för att automatisera delar av produktionen. Enligt Luciano har det skett en form av cobot-revolution vid anläggningen. – Vi tittar på att replikera och automatisera delar i slutfasen, som traditionellt sett är manuella. Till exempel att stoppa ner produkter i höljen, sätta fast etiketer och lägga i kartonger. Och då är det kollaborativa robotar, eller cobots, som är det konceptuellt mest gångbara. Hastigheten är lägre, men kompenseras av att de kan användas till att göra flera olika sysslor. Vi har i skrivande stund två rullande projekt med en robot som till exempel lägger på lock, plockar skruvar, limmar och testar, berättar Luciano. Men Scanfil är inte enbart en aktör med en uppdaterad maskinpark, utan en full service-anläggning som uppmärksammats i högre grad av omgivningen. Och där är närområdet något som bolaget inte underskattar. Bara hemstaden i sig har vuxit till en vibrerande oas av utvecklingsbolag, flera med rötter hos Sony Ericsson, och som nu har kommit till insikt med att det finns kontraktstillverkning inom räckhåll. Skillnaden För Scanfil i dag är att man inte behöver ligga på med blåslampan för att knyta till sig kunder. Företagsnamnet tycks cirkulera runt, där ute. Bara för en sådan sak som prototyperna, till exempel, där man i dag taktar 20 i veckan och 700 om året. – Efter att det drevs i gång på allvar vid 2014/2015 blommade det ut 2017 till ett jäkligt starkt koncept. I dag har det spridits bortom all kontroll. Nu för tiden får vi ofta förfrågningar i både tredje och fjärde hand, alltså att man eller mindre missionerar och tipsar om våra tjänster, berättar Luciano. Och som en bonus på detta har landet på andra sidan Öresundsbron vaknat till liv. Hade man frågat Luciano för några år sedan om möjligheterna för svenskar och danskar att göra affärer sinsemellan hade han nog svarat att det är en svår uppgift att ro hem. Nu verkar det som att man har knäckt den nöten, där Danmark nu står som en viktig marknad. – Kunderna vi har knutit an med är mer åt consumer- och prosumer-hållet, säger Luciano med en god förhoppning om att etableringen ska ge ytterligare ringar på vattnet. Med kontinuerliga investeringar i maskinparken, en stärkt position på hemmaplan och samtidigt ett intåg på den danska marknaden känns det passande att avrunda med något som Luciano nämnde tidigt i vårt samtal. – Vi befinner oss i en förnämlig sits.

Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-26 09:38 V22.4.33-1
Annons
Annons