Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Volvo Cars Elektronikproduktion | 19 januari 2022

Batterifabrikskampen: Västsverige kan dra längsta strået

Var Northvolts och Volvo Cars batterifabrik hamnar är fortfarande oklart. Antalet städer som i dagsläget gör upp om anläggningen uppges dock ha blivit färre. Enligt uppgifter till Göteborgs-Posten lutar det åt att en västsvensk stad kan dra det längsta strået i kampen.

Sedan offentliggörandet av fabriksplanerna har Northvolt och Volvo Cars varit förtegna om var bygget kommer att hamna. Bolagen har hänvisat till sin plan att gå ut med informationen innan årsskiftet. En plan som i början på december sköts fram en aning.

Vi kommer förmodligen behöva lite mer tid, så realistiskt sett kommer vi med besked kring var vi ska bygga fabriken i januari, sade Volvo Cars vd, Håkan Samuelsson, till Dagens Nyheter, i början på december i fjol.

Men det mesta pekar mot att antingen Göteborg eller Skövde, två historiskt Volvo-bekanta industristäder, kammar hem samriskbolagets kommande batterifabrik, rapporterar Göteborgs-Posten.

Städerna har kommit en bit i planeringsarbetet för en etablering av det här slaget. P4 Skaraborg rapporterade i mitten på augusti att kommunstyrelsens arbetsutskott i Skövde lagt ett förslag att den lokala flygplatsen ska läggas ner, senast den 30 juni nästa år. En plats som då skulle kunna ersättas med industriverksamhet. Kommunstyrelsen ordförande Katarina Jonsson säger till GP att man har ”en detaljplan på 150 hektar och kommer göra en ändring för att möjliggöra en industrietablering”.

Marken har använts för flygplats i 30 år och processen kan därför gå snabbare jämfört med att det varit helt jungfrulig mark, fortsätter Jonsson till tidningen.

Drar Göteborg det längsta strået blir det på det lokala flygplatsområdet hamnar fabriken i anslutning till karossfabriken i Sörred. Volvo Cars har ansökt om att upprätta fabriken på Hisingen, vilken uppges nyligen ha gått ut på samråd, skriver GP.

”Stadsbyggnadskontoret har gett planerna ett snabbspår och den 10 januari drog samrådsfasen igång. Om hela processen löper på smidigt kan byggnadsnämnden tillstyrka planerna i juni och kommunfullmäktige fatta beslut i augusti i år,”  GP.

GP skriver att ”företrädare för Göteborgs kommun, Volvo Cars och Northvolt träffats flera gånger i olika sammanhang för att diskutera etableringen”. Lokaltidningen Skaraborgs Allehanda har under hösten rapporterat att liknande händelser ägt rum även i Skövde.

Kommunerna som är ute ur leken

Ale på västkusten samt Timrå och Sundsvall tillhör kommunerna som inte längre gör upp om batterifabriken.

Glenn Nordlund, regionråd, Region Västernorrland, säger i ett pressmeddelande att det negativa beskedet gör dock inte att man i regionen ger upp inför framtida etableringar.

Vi är en konkurrenskraftig region som kan ställa om snabbt utifrån marknadens behov. Timrå och många fler platser i länet har fortsatt goda förutsättningar att locka stora företag och jobbmöjligheter till regionen, fortsätter Nordlund i pressmeddelandet.

Ale kommuns näringslivschef, Per Brohagen, till GP.

Jag är personligen inte speciellt besviken för det känns ungefär som att man varit på OS som debutant i en gren och kommit rätt så högt upp ändå. Vi har ju fått ganska mycket kredd för att platsen är väldigt lämpad för den här typen av etableringar. Så jag tänker att nästa OS så plockar vi om inte guld så åtminstone medalj, säger han till tidningen.

Annons
Annons
2022-09-29 15:24 V20.8.40-1