Nedstängningar i Kina – en logistisk huvudvärk
Pandemin är ännu inte över. Även om saker och ting rullar på här hemma i Sverige så har den slagit hårt – under kortare perioder – mot tillverkningsindustrin och godstransporter i Kina då landet fortsätter att jobba enligt sin ”nolltolerans-strategi” och stänger ner hela städer.
Evertiq har tidigare rapporterat om nedstängningen av Shenzhen, Kina till följd av ett covidutbrott i
staden. Allt, förutom samhällskritiska funktioner, stängdes ner samtidigt som resor till Shanghai begränsades genom indragna busslinjer. Det flaggades för förseningar från flera stora elektroniktillverkare och tjänsteförmedlare globalt då staden är en stor försörjare för hela elektronikindustrin. När staden, och därmed all fraktverksamhet, åter kommer igång ser vi fortsatta förseningar då beläggningen på hamnarna och flygplatserna är otroligt hög.
Nu har även Shanghai gått in i ”lockdown”. Denna gång vill de lokala myndigheterna bevara internationella transporter, men likt väl är Shanghai nedstängt i minst tio dagar sedan den 28:e mars.
Evertiq hörde av sig till Göran Karlström, Country Manager på Fineline Nordic, som jobbat aktivt med logistikpusslet under en tid för att se hur detta eventuellt kan utvecklas.
Försenade leveranser och störningar och ökade priser har påverkat många branscher i pandemins spår, där även vår egen. Hur har Fineline, som en leverantör, jobbat för att kunna säkerställa leveranserna?
– Vi håller en tydlig dialog med kunderna om något blivit försenat. Det går att prioritera det som är mest bråttom och informera i så god tid som möjligt. Många kunder har även placerat sina ordrar lite tidigare än normalt med leverans till vårt lager i Stockholm, det har fungerat. Kunden väljer sen leverans när behovet kommer. På fraktsidan har vi några olika leverantörer att välja mellan och vi får uppdateringar från vårt kontor i Kina en gång vecka som standard. Just nu är det viktigt att vara uppdaterad på hur det ser ut.
Den absolut största svårigheten enligt Göran är just att planera något under en pågående pandemi, man får helt enkelt göra det bästa med den information som finns tillgänglig just nu. Men återigen så är dialogen med kunden det viktigaste.
Nu när elektroniknavet Shenzhen öppnat upp igen flaggas det för att stadens tre huvudsakliga containerhamnar och flygfraktleder från Shenzhen och Hongkong kommer att bli hårt överbelastade, hur löser man denna ketchupeffekt från er sida?
– Ja det är överfyllt i stadens containerhamnar och det ligger en försening på 1-3 dagar för Tull kontroll mellan Shenzen och Hongkong. Samma för express gods från Shenzen flygplats, behöver även där mer tid. Vi själva väljer alltid det som är bäst för stunden men det är och har varit störningar för oss alla, berättar Göran.
Han berättar att de håller löpande dialog med sina fraktbolag och att det fortfarande finns störningar i de södra delarna av Kina. Det är också svårt att se hur det kommer se ut framledes.
Man får vara lite kreativ när man lägger pusslet helt enkelt, in med extra flyg, dra om sändningarna, till exempel via Taiwan, Sydkorea och Thailand för få iväg så mycket gods som möjligt ut ur Kina och Hong Kong. Här får man dock räkna med några extra dagars ledtid då godset transporteras en längre sträcka, menar Göran.
Hur stor del av verksamheten skulle du säga har fått ”läggas om” till ren problemlösning i och med problemen som funnits i både produktion och logistik de senaste två åren?
– En stor del, mest under mitten av 2021. Det som påverkat mest är prishöjningar på transport och mönsterkorten i sig. På transport har vi tagit en del kostnader internt för att underlätta själva jobbet både för oss och kund, förklarar Göran och fortsätter.
– Det har kostat en del men vi tror att denna typ av support är uppskattat i längden. Frakt är fortsatt dyrare än tidigare, mönsterkorten hade sin ökning mitten av 2021 men har legat stabilt sedan dess.