Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
© Vidde Snow Mobility
Elektronikproduktion |

Svensk startup tar täten i elektrifieringen av snöskotern

Vidde Snow Mobility vill inte enbart bygga snöskotrar i en fabrik i Jörn – företaget vill ta täten i en elektrifieringsvåg av transportmedlet. Enligt Christian Lystrup, vd tillika medgrundare av verksamheten är förutsättningarna för ett genomslag goda. – Många är gröna på i stort sett alla plan, men åker sedan bensindriven skoter.

Allt fler personbilar som rullar runt i städerna är elektriska. Volvo startade dessutom nyligen upp serietillverkning av tunga lastbilar i Tuve-fabriken. Och i förra veckan meddelade Heart Aerospace att Säve utanför Göteborg blir först i världen med en tillverkningsindustri för elflygplan.

Snöskotern, däremot, är en sten som hittills ingen har vänt på. Åtminstone inte i Sverige. Det vill Christian Lystrup ändra på.

Vi har en medlöpare i detta i dag, och det är Taiga från Kanada. Men i Sverige finns det inget elektriskt alternativ till snöskotrar i dag, säger Christian till Evertiq.

”Cirkulärt” är ett ord som ofta dyker upp under vårt samtal. Christian berättar att Vidde, jämfört med andra företag i branschen, vill slopa ett så kallat ”linjärt” tänk, det vill säga att skotern, eller delar av den, förr eller senare hamnar på skroten. Företaget tittar därför extra på livslängden på samtliga av skoterns beståndsdelar, med målet att så mycket av originalskicket ska stå intakt.

Vi resonerar lite på samma sätt som Tesla att årsmodeller inte är viktigt. Vi vill istället att snöskotern har en fast design och att man i stället tillför skotern nya funktioner eller egenskaper. Till exempel att det efter fyra år kommer en ny batterityp som ger mer kräm i motorn, förklarar Christian, och berättar att skillnaderna i utpriset mellan en elektrisk och bensindriven skoter väntas bli små.

Han berättar att det finns närmare 300’000 snöskotrar i Sverige i dag, och att den årliga försäljningen ligger på cirka 10’000 exemplar. Företaget räknar med en egen försäljning på 1’000 elskotrar under det första året, 2025, och då till folk som kör snöskoter mycket och ofta.

Tittar på man verksamheter i regionen är de gröna på i stort sett alla plan, men sedan åker man bensindriven skoter. Därav tror jag att vi kan snabbt kommer in på flera marknadsområden. Skidanläggningar, till exempel, där åkandet är frekvent, är ett exempel på en sådan kundgrupp. Sedan tror jag att vi snabbt kan komma in på marknaden hos yrkesverksamma som åker ut och reparerar utrustning i fjälltrakterna, säger Christian.

Christian berättar att majoriteten av skoterturerna idag är mellan tre till fem mil långa, men att man ser att en elektrisk snöskoter kommer klara resor som är minst dubbelt så långa. När turerna blir längre än så kommer det att ställa krav på mer kraft, i form av exempelvis extra batterier eller laddningsinfrastruktur. 

Laddningsmöjligheterna varierar mycket beroende på var man befinner sig. Om man till exempel är off pist-åkare går det inte att lösa i dag, utan då får man ta till andra medel på egen hand. Men om man befinner sig närmare skoterparkerna är möjligheterna desto större. Det saknas mycket av den här varan i de nordligare trakterna, och det behöver lösas, säger Christian.

Snöskotern utvecklas i dag tillsammans med uteslutande svenska företag, som Rise, T-Engineering och Swedspot. Och om några år vankas en ny fabrik i Jörn, Skellefteå. På frågan om ”grann-aktören” Northvolt kan vara en tänkbar partner låter det inte som en omöjlighet i Christians öron.

Det vore det mest naturliga, i och med att vi vill ta fram en svensk-nordisk lösning. Vi har inte tagit kontakt med dem, men om de tycker att det är intressant kan vi nog säkert hitta på något, säger Christian.

Och på frågan om mottagandet av det elektriska konceptet med en tystlåten snöskoter är Christian inte oroad.

När jag presenterar konceptet tycker alla att det låter bra, men den vanligaste och viktigaste frågan jag får är om den kommer gå utav helsike, och det gör den. Och det är ju inte så tokigt att kunna blåsa ifrån grannen och dessutom kunna säga att man gjorde det miljövänligt, avslutar Christian Lystrup.

Vidde berättade för Norran tidigare i år att företaget planerar tillverka en mindre serie som ska testas i olika miljöer. Men det är först under nästkommande år. Fabriken i Jörn har ett beräknat anställningsbehov på omkring 200 personer.


Annons
Annons
Visa fler nyheter
2024-04-15 11:45 V22.4.27-1
Annons
Annons